كارشناس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت بر مصرف انواع فیبر غذایی شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات سبوس‌دار از سوی بیماران دیالیزی تأكید كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهر ،دكتر حمید رجلانی درباره اصول تغذیه‌ای مهم برای بیماران دیالیزی گفت: دیالیز موجب كاهش چشمگیر آنتی‌اكسیدان‌ها در خون می‌شود، بنابراین تأمین آنتی‌اكسیدان‌ها (بتاكاروتن_میوه‌های زرد تا نارنجی_، ویتامینA ،E ، (C توصیه می‌شود.
وی افزود:علت مرگ 50 درصد بیماران دیالیزی، چربی بالاست، بنا براین مصرف چربی در این بیماری مانند سم است و باید محدود شود.
 
همچنین ناصر طبخی، كارشناس پرستاری با اشاره به این كه تغذیه تأثیر عمده‌ای بر روند درمان بیماران تحت درمان دیالیز دارد، اظهار كرد برای این بیماران ایجاد شرایط تغذیه‌ای، پیشگیری از سوءتغذیه و یا اصلاح آن از اهداف اصلی محسوب می‌شود.
 
وی  گفت: در بسیاری از مطالعات، افزایش مرگ و میر و بیماری‌زایی در بیماران تحت درمان دیالیز كه دارای سوءتغذیه هستند به ثبت رسیده است.
 
طبخی افزود: بیماران دیالیزی مبتلا به سوءتغذیه در معرض افزایش خطر سایر بیماری‌های كشنده مانند عفونت هستند كه یكی از علل شایع مرگ و میر آنهاست.
به گفته وی، بطور معمول بیماران در روزهای دیالیز 20 درصد كمتر از روزهای معمولی میل به غذا خوردن دارند و بطور كلی سوءتغذیه یك مسأله نسبتا رایج در بیمارانی است كه به مدت طولانی دیالیز می‌شوند و گزارش‌های متعدد شیوع آن را 18 تا 70 درصد در میان بزرگسالان عنوان كرده‌اند.
 
این كارشناس پرستاری، ناتوانی در انجام كارها، تحلیل عضلانی، افزایش شیوع بیماری، از دست رفتن چربی زیرجلدی، تأخیر در ترمیم زخم‌ها، بی‌حسی و بی‌حالی، كاهش سطح ایمنی در برابر عفونت، طولانی شدن دوران بستری و ... را از جمله عوارض سوءتغذیه در بیماران دیالیزی برشمرد.
وی خاطرنشان كرد: كلیدهای تشخیصی مهم در شرح حال بالینی این بیماران علایمی مانند تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، كاهش یا افزایش وزن است؛ هر چند افزایش وزن حین دیالیز نشانه مصرف آب و نمك است، اما در برخی موارد، این افزایش تدریجی وزن می‌تواند نشانه بهبود وضعیت تغذیه بیمار بوده و باید بین این دو تفاوت قائل شد.
 
طبخی تأكید كرد: بر این اساس تغذیه درست بیمار دیالیزی یكی از مهمترین عوامل افزایش طول عمر او و كاهش موارد بستری شدنش است.
 
وی همچنین گفت: یك رژیم غذایی سنتی ایرانی معمولا همه نیازهای بیمار را برطرف می‌كند و از آنجا كه با مواد طبیعی تهیه می‌شود اغلب مشكل‌ساز نیستند، در حالی كه غذایی مانند ساندویچ‌‌ها و فست‌فودها از كیفیت غذایی پایین برخوردار بوده و در عین حال حاوی مواد مضر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha