سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 43535

گاهی اوقات سردی و بی‌عاطفه‌گی میان زوج‌ها بسیار زود به وجود می‌آید و متأسفانه زن و شوهرهای بسیار جوان سال‌های طلایی عمر زندگی مشترك‌شان را با بی‌تفاوتی و بی‌اهمیت در كنار یكدیگر سپری می‌كنند.

سلامت نیوز: گاهی اوقات سردی و بی‌عاطفه‌گی میان زوج‌ها بسیار زود به وجود می‌آید و متأسفانه زن و شوهرهای بسیار جوان سال‌های طلایی عمر زندگی مشترك‌شان را با بی‌تفاوتی و بی‌اهمیت در كنار یكدیگر سپری می‌كنند. ازدواج مهم‌ترین مقوله در زندگی همه انسان‌هاست. به نظر می‌رسد كه علی‌رغم تمام تلاش‌های دانشمندان و پژوهشگران نمی‌توان جلوی روند كوتاه شدن عمر انسان‌ها نسبت به نسل‌های قبلی و البته كوتاه شدن عمر زندگی مشترك آنها را گرفت!

وقتی كه یك ازدواج وارد فراز و نشیب‌ها و مشكلات خاص خود می‌شود و ثبات خود را از دست می‌دهد، می‌توان وقوع یك حادثه تلخ را پیش‌بینی كرد. این حادثه با نشانه‌هایی همراه است و اگر كمی توجه داشته باشید، می‌توانید پی به وجود آنها ببرید. آگاهی از آنها می‌تواند بهترین سلاح برای مقابله با اتفاقات ناخوشایند بعدی در زندگی مشترك باشد. مواردی كه باعث دور شدن زن و شوهر از یكدیگر می‌شود.

هیچ حرفی ندارید با هم بزنید
وقتی كه شما و همسرتان می‌‌خواستید یكدیگر را بشناسید و تصمیم به شروع زندگی مشترك داشتید، هیچ‌گاه از حرف زدن با یكدیگر و بحث كردن راجع به بسیاری چیزها خسته نمی‌شدید. با هم حرف می‌زدید تا از این‌راه همدیگر را بشناسید و به نقاط مشترك بیشتری برسید. وقتی كه چند سال از شروع زندگی می‌گذرد. به تدریج گفت و گو بین زوج‌ها كم می‌شود و با ورود كودكان به زندگی به حداقل می‌رسد؛ تا جایی كه دیگر نمی‌توانند با هم حرف بزنند و یا نمی‌خواهند با هم حرفی بزنند و این شروع یك وضعیت بد و ناخوشایند است.

 احساس مورد سوء استفاده قرار گرفتن
وقتی كه از سوء استفاده كردن سخن به میان می‌آید، مردم بلافاصله به یاد سوءاستفاده‌های فیزیكی می‌افتند؛ در حالی كه این رفتار انواع مختلفی دارد، مثل سوء استفاده كلامی و عاطفی. هر عملی كه در زندگی مشترك به طرفین ضرر و زیان وارد كند، باعث نابودی روابط بین آنها می‌شود. این ضرر و زیان می‌تواند به هر شكلی باشد و اگر شما احساس می‌كنید مورد سوء‌استفاده قرار گرفته‌اید، حتماً به یك مشاور مراجعه نمایید.

در میان گذاشتن احساسات با دیگران
بسیاری از زوج‌ها در طول زندگی مشترك خود دچار آشفتگی‌ها و ناراحتی‌هایی می‌شوند و می‌خواهند برای سبك كردن بار غم و اندوه درونی خود كسی را به عنوان هم‌صحبت برگزینند؛ كسی به غیر از همسرشان! این مسأله كاملاً طبیعی است و حتی در بیشتر مواقع باعث سلامت روحی روانی می‌شود. اما وقتی این مسائل را با جنس مخالف خود مطرح می‌كنید و این كار به یك عادت تبدیل می‌شود، به تدریج رابطه‌تان مشكل و رنگ دیگری می‌گیرد. شاید در مرحله اول هدف‌تان درد دل كردن باشد، اما همین شكایت كردن‌ها از همسرتان به كسی كه او را امین خود می‌دانید، باعث ایجاد رابطه‌ای نزدیك بین شما می‌شود و این اتفاق برای زندگی مشترك‌تان بسیار خطرناك است. لذا بهترین كار این است كه مشكل خود را به جای در میان گذاشتن با افرادی كه فكر می‌كنید دلسوزتان هستند، با یك مشاور خانواده مطرح كنید و از او كمك بخواهید. این كار برای حفظ زندگی مشترك‌تان بسیار بهتر است.

دیگر دوست و رفیق هم نیستید
روابط رمانتیك و مهربانی‌ها در سال‌های نخست زندگی مشترك، كم‌كم فروكش می‌كنند برای حفظ ثبات زندگی لازم است زن و شوهر بیشتر از هر كس دیگری دوست و رفیق هم باشند. دوست داشتن یكدیگر برای ادامه زندگی ضروری است. داشتن علایق مشترك و یا دست‌كم احترام گذاشتن به علاقه‌ها و بی‌علاقه‌گی‌ها یكدیگر نیز بسیار مهم است. وقتی احساس می‌كنید وارد مرحله‌ای شده‌اید كه دیگر همسرتان را دوست ندارید و دیگر نمی‌‌توانید او را دوست و یار خود بدانید، وارد مرحله خطرناكی از زندگی مشترك خود شده‌اید.

بی‌توجهی به نیازهای یكدیگر
اگر مهربانی‌ها و دلسوزی‌ها كمتر شده و دیگر مثل گذشته به نیازهای یكدیگر توجه نمی‌كنید و غفلت‌ها و بی‌اهمیتی‌ها آنقدر زیاد شده كه ممكن است كم‌كم از هم متنفر شوید، اولین و مهم ترین قدم را بردارید و به همسرتان توجه بیشتری كنید تا او نیز به طور متقابل تغییری در رفتارش ایجاد كند و از بی‌توجهی‌هایش دست بردارد.

چند ایده خوب برای احساس خوشبختی و رضایت از زندگی مشترك:
 همسر خود را شاد نگه دارید: داشتن یك زندگی زناشویی موفق و شاد، یعنی داشتن روابط سالم. حفظ روابط سالم در زندگی گاهی بسیار دشوار می‌شود، اما به هر حال شدنی است و فقط به زمان و تلاش بیشتر نیاز دارد. با احترام گذاشتن به احساسات همسر خود شروع كنید. و از این راه روابط خود را سالم و شاد نگه دارید. تا جایی كه می‌توانید با هم ارتباط برقرار كنید و با یكدیگر حرف بزنید و زندگی را برای یكدیگر آسان‌تر كنید.

 فداكاری و جان‌فشانی كنید: قبل از آنكه به فكر رضایت و خوشحالی خودتان باشید، به خوشحال كردن همسرتان اهمیت دهید. اگر كله‌شق هستید و نمی‌توانید برای همسرتان جان‌فشانی كنید، تحمل به وجود آمدن شرایط ناخوشایند و نارضایتی از زندگی مشترك‌تان را نیز داشته باشید. این جان‌فشانی‌ها گاهی اوقات بسیار كوچك هستند و ممكن است بی‌اهمیت به نظر برسند؛ اما ساده‌ترین گذشت‌ها و فداكاری‌ها نیز گام بزرگی در جهت خوشبختی و دوام زندگی مشترك خواهند بود.

 مهربان و انعطاف‌پذیر باشید: زندگی با همسرتان و وقت گذراندن در كنار او همواره با عادت‌هایی همراه است كه گاه باعث برخی عادت‌ها مثل پر كردن سینك ظرفشویی از ظرف‌های كثیف یا رها كردن خمیر دندان با در باز در دستشویی، باعث عصبانیت و آزاردگی هر یك از زوج‌ها می‌شود و گاهی اوقات آنها را تا مرز دیوانگی عصبانی می‌كند؛ اما بهتر است به مسائل كوچك تحریك‌كننده اهمیت ندهید و آنها را تبدیل به معضلات بزرگ زندگی خود نكنید. اگر همسرتان عادتی دارد كه باعث آزار شما می‌شود، اما این عادت باعث ناراحتی كس دیگری نمی‌شود، بهتر است تلاش كنید آن را نادیده بگیرید.

 مسئولیت‌ها را تقسیم كنید: بسیاری از زوج‌ها معتقدند كه تقسیم وظایف خانه یكی از مهم‌ترین رازهای برخورداری از زندگی مشترك خوب و احساس خوشبختی است. البته شاید نتوان كارها و مسئولیت‌های خانه را به طور مساوی تقسیم كرد، اما باید مطمئن باشید كه عدالت رعایت می‌شود و مسئولیت سنگین‌تری روی دوش یكی از زوج‌ها قرار ندارد. تقسیم وظایف خانه باعث می‌شود كه رابطه شما محكم‌تر شود و احساس پیوستگی بیشتری كنید.

 با هم گفتگو كنید: در مورد تمام مشكلات با هم حرف بزنید. نگرانی‌ها و نظرات خود را برای شریك زندگی‌تان بازگو كنید و بگذارید راه حرف زدن بین شما همیشه باز باشد. اگر عدم اطلاع كافی از افكار همسرتان شما را آزار می‌دهد و منجر به احساس نارضایتی در زندگی می‌شود. با یك بحث كامل و بازگو كردن افكار و نظرات خود می‌‌توانید از این مشكل جلوگیری كنید. به همسرتان بگویید كه چه چیزی ناراحت‌تان كرده است. خجالت نكشید و احساسات‌تان را به او بگویید به این ترتیب به او نزدیك‌تر می‌شوید و شانس شما در به وجود آوردن زندگی مشترك خوب و سالم قابل اصلاح نیستند. گاهی اوقات لازم است این تفاوت‌ها را بپذیرید و سعی در تغییر آنها نداشته باشید؛ چرا كه فقط خودتان را آزار خواهید داد.
 به زندگی‌تان هیجان بدهید: برای آنكه زندگی مشترك‌تان شكل یكنواخت و تكرار به خود نگیرد، لازم است گاهی اوقات كمی هیجان را چاشنی آن كنید. این هیجانات و سرگرمی‌ها غیرقابل پیش‌بینی هستند و خستگی‌ها و ملالت‌های زندگی روزمره را از بین می‌برند. با انجام برخی كارهای سرگرم‌كننده و هیجان‌آور همسرتان را متعجب كنید؛ مثلاً یك هدیه بدون ‌مناسبت خاص به او بدهید و یا هر كار مثبت دیگری كه انتظارش را ندارد. انجام دهید.

 تعادل نقاط منفی و نقاط مثبت: برای ثبات و تداوم یك زندگی مشترك لازم است نیازها و خواسته‌های همسرتان را درك كنید. اگر فكر می‌كنید كه یكی از كارها و عادات شما باعث ناراحتی همسرتان می‌شود و روی او تأثیر منفی می‌گذارد، با برخی كارهای مثبت، ایجاد تعادل كنید. شما وظیفه دارید جو مثبتی در محیط خانوادگی خود به وجود آورید. برای این كار منتظر نباشید همسرتان نخستین گام را بردارد. خودتان پیشقدم شوید. برای آنكه دوست داشته شوید، باید برخی حالات و حركات مثبت از خودتان بروز دهید تا همسرتان به خاطر آنها بیشتر جذب شما شود.

منبع: ماهنامه دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha