چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۸

معاون بهداشت در روز جهانی جمعیت از وجود 23 میلیون زن 15 تا 49 ساله در ایران خبر داد.

سلامت نیوز : متن سخنرانی جناب آقای دكتر مصداقی نیا، معاون محترم بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به مناسبت روز جهانی جمعیت، به این شرح است:

توجه و شناسایی نیازهای سلامتی هریك از گروه‌های سنی و برنامه‌ریزی برای تامین آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در این میان تامین سلامت باروری زنان با توجه به نقش كلیدی آنان در تامین سلامت خانواده و تاثیری كه بر ابعاد مهمتری نظیر جنبه‌ها بهداشتی اجتماعی و اقتصادی؛ روانی و فرهنگی دارد دارای اهمیت بیشتری است.

در كشور ما براساس آخرین سرشماری تعداد 23 میلیون زن 15 تا 49 سال زندگی می‌كنند، همچنین حدود 15 میلیون جوان در سن 15 تا 24 سال در كشور وجود دارند كه برای آغاز توام با سلامت دوران باروری خود نیازمند دریافت آگاهی‌های لازم در این خصوص هستند. مسلماً ارتقای آگاهی سلامت باروری این گروه سنی نقش اساسی موثر و كارا در حفظ و ارتقای سلامتی جامعه و نسل‌های آینده كشور ایفا كند.

فعالیت‌های ما از كلاس‌های آموزشی هنگام ازدواج آغاز می‌شود. از جمله اقدامات بسیار ارزشمندی در این راستا كه در دوسال گذشته و سال جاری از منظر تحكیم بنیان خانواده با بهر‌گیری از دستورات بسیار روشن و قوی دین مبین اسلام و نیز بیانات مقام معظم رهبری و برنامه پنجم توسعه در بخش بهداشت و درمان در راستای ارتقای رضایتمندی از زندگی زناشویی انجام گرفته است، بازنگری كامل محتوی آموزش‌های هنگام ازدواج و آموزش كلیه مربیان كشوری، اختصاص پست سازمانی برای مربیان مربوطه و آغاز پایش این برنامه بوده است. با امید به اینكه در این آموزش‌ها با مدنظر قرار دادن ابعاد مختلف سلامت، ره توشه‌ای در اختیار زوجین قرار گیرد تا به استحكام بنیان خانواده آنان برای تصمیم‌گیری برای بارداری، فرزندآوری سالم، تربیت فرزند صالح، ممانعت از بارداری‌های برنامه‌ریزی نشده و خدای ناكرده اقدام برای سقط‌های عمدی و عواقب حاصله نظیر وقوع بیماری، معلولیت و مرگ كمك كند.

مورد توجه قرار دادن برنامه‌های غربالگری نوزادان برای تامین سلامت یك میلیون و چهارصدهزار نوزاد در سال، مراقبت‌های لازم دوران كودكی و تشویق و آگاه كردن مادران به فواید شیردهی و انجام مراقبت‌های منظم این دوران، ایمن‌سازی طبق تقویم تعیین شده و سایر برنامه‌های مراقبت‌های سلامتی دوران كودكی از دیگر فعالیت‌های برای سلامت خانواده‌ها است.

مسلماً برنامه‌های فاصله‌گذاری بین بارداری‌ها و پیشگیری از بارداری‌های پرخطر و ناخواسته یكی از مهمترین و اساسی‌ترین اجزای سلامت باروری است. به لحاظ ارتباط نزدیكی كه بین مساله تولید مثل و سلامتی وجود دارد، این برنامه بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی، مخصوصاً بهداشت مادر و كودك را تشكیل داده و سعی دارد ضمن آشنا كردن زوجین با روش‌های گوناگون، ایشان را از لزوم بهره‌مندی از خدماتی كه در مراكز مراقبت‌های پره ناتال ارائه می‌شود، آگاه كند.

براساس اطلاعات جهانی سال 2012 سالانه حدود 358 هزار زن در اثر عوامل متاثر از بارداری و زایمان نظیر عفونت، سقط غیر ایمن، فشارخون بالا و .... جان خود را از دست می‌دهند و حدود 10 تا 15 میلیون زن به بیماری‌ها و ناتوانی‌هایی متعاقب بارداری مبتلا می شوند. این در حالی است كه حدود 300 میلیون زن در جهان با این مشكلات به زندگی خود ادامه می‌دهند. 15 درصد زنان در طی دوران بارداری خود با مشكلاتی كه سلامت‌شان را به خطر می‌اندازند مواجه می‌شوند و عده زیادی از آنان دسترسی به خدمات كافی ندارند.

متاسفانه هنوز تقریباً نیمی از زنان در كشورهای در حال توسعه زایمانشان را بدون حضور پزشك، ماما یا پرستار انجام می‌دهند.سالانه حدود 19 میلیون سقط غیرایمن در كشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد و متعاقب آن متاسفانه حدود 47 هزار زن جان خود را از دست می‌دهند و میلیون‌ها نفر با عوارض ناشی از این سقط‌ها به زندگی خود ادامه می‌دهند.معمولاً مشكل كمبود دسترسی و تامین مالی خدمات پیشگیری از بارداری ناخواسته در زنان جوان و فقیر بیشتر دیده می‌شود و میزان مرگ و میر مادران نیز در این گروه بیشتر است. این حقیقت انكارناپذیر است كه هر بارداری ناخواسته با توجه به مشكلات همراه با میزان بالاتری از مرگ و میر و عوارض بارداری همراه است.

دسترسی به خدمات تنظیم خانواده منجر به كاهش یك سوم مرگ مادران و یك پنجم مرگ نوزادان می‌شود. مرگ مادر و نوزاد نه تنها به سلامت خانواده صدمه می‌زند بلكه بر رشد اقتصادی كشور هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.سلامت زنان و دختران به تحصیل بهتر آنان كمك كرده و همچنین می‌تواند به ازدواج مناسب آنان بینجامد این مادران توان مراقبت بهتر از فرزندانشان را داشته و مشاركت بهتر و فعال‌تری در سازندگی جامعه‌شان خواهند داشت.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha