ید از عناصر مهم و مغذی است که معمولا باید از طریق غذا و آب به بدن برسد و وجود آن به میزان كافی برای حفظ سلامت بدن و رشد مناسب آن، ضروری است.

شایع‌ترین اختلالات ناشی از كمبود ید در بدن

سلامت نیوز : ید از عناصر مهم و مغذی است که معمولا باید از طریق غذا و آب به بدن برسد و وجود آن به میزان كافی برای حفظ سلامت بدن و رشد مناسب آن، ضروری است.بدن انسان برای انجام فعالیت‌های روزانه خود به موادی به نام هورمون نیاز دارد که غدد موجود در بدن آنها را تولید می‌كنند. چند نوع از این هورمون‌ها در غده تیروئید که در جلوی گردن قرار گرفته است، تولید می‌شوند. غده تیروئید برای این که بتواند هورمون‌های خود را به میزان كافی و مناسب بسازد، نیاز به ید دارد. هورمونهای مترشحه از غده تیروئید در فرآیندهای مهمی نظیر رشد و تکامل جسمی و عصبی، سوخت و ساز، تولید انرژی، عملکرد طبیعی مغز و سلول‌های عصبی نقش دارند.

عنصر ید به طور طبیعی در خاک و آب وجود دارد به طوری که نیاز طبیعی ما از سبزی‌ها و گیاهانی که روی خاک غنی از ید کاشته شده‌اند و گوشت حیواناتی که ید را از آب و گیاهان دریافت می‌کنند، تامین می‌شود اما وقتی خاک منطقه‌ای فاقد ید باشد، محصولات به دست آمده با كمبود این عنصر مواجه می‌شوند و در نتیجه ساكنان این مناطق که به طور مداوم از این محصولا ت استفاده می کنند، نیازشان به ید برآورده نمی‌شود.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ بهترین منابع حاوی ید، غذاهای دریایی هستند اما به علت کمی مصرف در رژیم غذایی، این مواد نمی‌توانند ید مورد نیاز بدن را تامین کنند. ماهی آب شور بیش از ماهی آب شیرین ید دارد. مقدار ید موجود در لبنیات و تخم‌مرغ به فصل و میزان ید خاک منطقه‌ای بستگی دارد که حیوانات در آنجا پرورش داده شده‌اند.

بنابراین گزارش، اختلالات ناشی از کمبود ید یکی از مشکلات مهم تغذیه‌ای به حساب می‌آیند که تقریبا در اکثر کشورهای جهان شایع‌ هستند. این اختلالات در اثر کمبود ید در غذای مصرفی به وجود می‌آیند. کمبود ید باعث بزرگی غده تیروئید می‌شود. بزرگی غده تیروئید را گواتر می‌نامند. به علاوه کمبود ید، بروز اختلالات دیگری را نیز سبب می‌شود كه از آن جمله می‌توان به عقب ماندگی ذهنی، کری و لالی، اختلال در ایستادن، راه رفتن و رشد جسمی اشاره كرد. در زنان باردار مبتلا به کمبود ید، سقط جنین و مرده‌زایی نیز مشاهده می شود.

از آن جا که اکثر اختلالاتی که در اثر کمبود ید به وجود می آیند، دائمی و غیرقابل برگشتند، لذا پیشگیری از این اختلالات، اهمیت حیاتی دارد. بهترین روش پیشگیری از عوارض ناشی از کمبود ید استفاده از نمک‌های یددار است. نمک یددار، نمکی است معمولی که حاوی یکی از ترکیبات ید به مقدار جزیی است. طعم و بوی نمک یددار مشابه نمک معمولی است و به همان طریق نیز مصرف می‌شود. با مصرف روزانه نمک یددار می توان از بروز گواتر و سایر اختلالات ناشی از کمبود ید جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha