یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 63964

«پیسی» نوعی بیماری پوستی است که بدون هیچ گونه خطر برای فرد مبتلا و تنها از لحاظ ظاهری برای بیمار مشکل ساز می‌شود

بیماری «پیسی» قابل پیشگیری نیست!

سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه «پیسی» نوعی بیماری پوستی است که بدون هیچ گونه خطر برای فرد مبتلا و تنها از لحاظ ظاهری برای بیمار مشکل ساز می‌شود، گفت: این بیماری غیرقابل پیش بینی است و هیچ راهی جهت پیشگیری از ابتلا به آن وجود ندارد.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه لک و پیس یا برص اسامی دیگر بیماری پیسی هستند، اظهار داشت: تظاهر اصلی این بیماری با لک‌های بسیار سفید روی پوست آغاز می‌شود. پیسی می تواند در هر نقطه‌ای از پوست بدن ظاهر شود اما بطور معمول بر روی پوست آرنج، زانو، صورت، پشت و حتی ناحیه تناسلی مشاهده می‌شود.

وی افزود: مشخصه اصلی پیسی، رنگ خیلی سفید لک‌ها است که افتراق آن را از لک‌های دیگری هم چون قارچ و بعضی از اگزماها سخت می‌کند بطوریکه برای تشخیص این بیماری از سایر بیماری‌های پوستی و لک‌های مشابه از یک چراغ مخصوص به نام لامپ وود استفاده می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران با اشاره به نامشخص بودن علت بروز این بیماری پوستی، گفت: پیسی سبب می‌شود سیستم ایمنی بدن علیه رنگدانه‌های پوست به مبارزه پرداخته و باعث تخریب آنها شود.

وی در ادامه تصریح کرد: میزان ابتلا به بیماری پوستی پیسی در بین هر دو جنس زن و مرد برابر است. این بیماری معمولا مادرزادی نبوده و اغلب بعد از 2 سالگی در افراد دیده می‌شود بطوریکه بیشترین سن شایع ابتلا به آن بین سن 20 تا 40 سالگی است.

دکتر احسانی با تأکید بر خطرناک نبودن این بیماری برای فرد مبتلا، اظهار داشت: پیسی بدون درگیر نمودن سایر ارگان‌های بدن یا سرایت به دیگران تنها از لحاظ ظاهری برای بیمار مشکل ساز می شود. این اختلاف رنگ بین پوست بدن و سفیدی لک و پیس در افرادی که دارای رنگ پوست سبزه و تیره هستند مشخص تر و واضح تر است درحالیکه این بیماری در افراد سفید پوست به علت هماهنگی میان رنگ پوست آنها و سفیدی لک‌ها کمتر به چشم می آید.

وی با بیان اینکه هیچ روشی در پیشگیری از ابتلا به پیسی وجود ندارد، بیان کرد: احتمال تأثیر عوامل ژنتیکی و ارثی در بروز این بیماری بسیار پایین است بطوریکه ممکن است تنها 20 درصد از عوامل ابتلای فرد، مربوط به زمینه ارثی وی باشد در حالی که از این میزان معمولا 80 درصد آن بصورت خود به خود و بدون هیچ گونه زمینه اصلی رخ می دهد.

این متخصص پوست و مو یادآور شد: پیسی یک بیماری پوستی غیر قابل پیش بینی است به طوری که در برخی مواقع روند رشد این بیماری به صورت محدود باقی می ماند و گاهی نیز در بدن گسترش می یابد یا حتی ممکن است بگونه ای خود به خود بهبود یافته و خوب شود.

وی با اشاره به درمان های موضعی، غیر موضعی و در برخی مواقع خوراکی که برای درمان پیسی بکار گرفته می شود، تصریح کرد: بطور معمول مصرف داروها در حدود 30 تا 40 درصد مواقع می تواند در رفع این بیماری مؤثر باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: فوتودرمانی یا نوردرمانی از روش های مناسب جهت درمان پیسی محسوب می‌شود. همچنین در حال حاضر نیز با بهره گیری از برخی لیزرهای ویژه برای برطرف نمودن لک‌ها نتایج خوبی از این شیوه درمانی بخصوص در ناحیه سر و صورت بیمار مشاهده می شود.

وی افزود: از روش های درمانی دیگر جهت رفع پیسی می توان به پیوند پوست و سلول درمانی اشاره کرد اما چنانچه مناطق وسیعی از بدن فرد دچار پیسی شود بطوریکه درصد درگیری بیماری در سراسر بدن 50 تا 60 درصد باشد، از داروهای سفید کننده برای کل بدن بیمار استفاده می‌شود.

دکتر احسانی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که استفاده از این شیوه شرایط خاصی را می‌طلبد، پس از انجام این روش درمانی فرد به شدت به نور آفتاب حساس خواهد شد و ممکن است در برابر آفتاب دچار سوختگی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha