یک دکترای تربیت بدنی گفت: تمام ورزش‌ها می‌توانند در کاهش استرس و فشارهای عصبی موثر باشند و هیچ فرقی وجود ندارد.

سلامت نیوز: یک دکترای تربیت بدنی گفت: تمام ورزش‌ها می‌توانند در کاهش استرس و فشارهای عصبی موثر باشند و هیچ فرقی وجود ندارد.

پروانه شفیعی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: وقتی فرد درگیر فعالیت‌های ورزشی می‌شود، مشکلاتی که ذهن وی را درگیر کرده فراموش می‌کند؛ یعنی ورزش علاوه بر انتروپینی که هنگام فعالیت ترشح می‌کند، موجب شادابی و نشاط فرد نیز می‌شود.

وی افزود: ورزش‌های دسته جمعی و به‌طور کلی هر فعالیتی که انجام شود تاثیر خود را روی کاهش استرس، فشارهای عصبی و هیجان خواهد داشت. شاید ورزش‌های رایج عضلات را ریلکس نکند ولی در کل به‌دلیل مشغول کردن فرد، وی را از مشکلات فارغ می‌کند؛ البته این موارد مربوط به ورزش‌های همگانی است و در ورزش‌های قهرمانی به‌طور طبیعی استرس به وجود می‌آید ولی باز هم وقتی فرد وارد رقابت می‌شود، استرس خود به خود کاهش می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد راهکارهای تشویق مردم به ورزش کردن برای کاهش فشارهای عصبی و افزایش بازده کاری گفت: ورزش همگانی از طریق این پارک‌ها محله‌ای و نصب دستگاه‌های بدنسازی باید توسعه پیدا کند. رسانه‌ها نیز می‌توانند با استفاده از نظر کارشناسان در این زمینه کمک کنند، در حال حاضر صدا و سیما فقط به پخش مسابقات ورزشی می‌پردازد که در تشویق مردم تاثیر‌گذار نیست.

وی ادامه‌داد: این آموزش‌ها باید از مقطع دبستان شروع شود تا بچه‌ها بفهمند که ورزش در سلامتی آن‌ها موثر است چون شناخت و درک اولین مرحله برای انجام یک کار است. برخی از درس‌هایی که در طول دوران تحصیل می‌خوانیم شاید هیچ فایده‌ای در زندگی‌مان نداشته باشند ولی فعالیت و حرکت اگر در فرد نهادینه شود، سبک زندگی سالم را در طول عمر خواهد داشت. ورزش ابعاد دیگری هم دارد و وقتی فرد ورزش کند علاوه بر سلامتی کارایی و بازده کاری بالاتری نیز خواهد داشت و مفاسد اجتماعی نیز کاهش می‌یابد.

شفیعی‌نیا تصریح‌کرد: علاوه بر نهادینه نشدن ورزش از زمان کودکی، مردم اهمیت آن را نیز درک نکرده‌اند. وقتی در سطح افراد ورزش انجام شود شاهد تغییرات زیادی خواهیم بود و جامعه انتظارات بالاتری از افراد خواهد داشت.

وی در خصوص استفاده از ورزش به جای روان درمانی برای رفع روحیه منفی افراد اظهارکرد: تحقیقات زیادی راجع به افرادی که دچار افسردگی هستند انجام شده که نشان داده حتی فعالیتی مانند پیاده روی هم می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. تحقیقات روی کودکان، افراد خانه‌دار و بیماران نشان داده که فعالیت بدنی اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha