پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7475

79 دلفین در نوار ساحلی خلیج فارس (آبهای شرقی شهرستان جاسک) در حالی تلف شده اند که مدیران سازمان حفاظت محیط زیست از این مساله اظهار بی اطلاعی می کنند.

این مساله در حالی است که کارشناسان محیطزیست ، این اتفاق را یک فاجعه زیست محیطی دانسته و خواستار بررسی این موضوع از سوی سازمان محیطزیست به عنوان نهاد مسوول شده اند.
ابراهیم بایرامی ، رئیس محیط زیست شهرستان جاسک ، جزییات مرگ 79 دلفین در شرق شهرستان جاسک را این گونه تشریح می کند: 5 روز پیش ، ماموران گشت سیار در سواحل شرقی جاسک در حین گشت زنی با لاشه 79 دلفین برخورد کردند که در طول نوار ساحلی روستاهای کلیرک و سیاهی ، جان خود را از دست داده بودند.
وی می افزاید: با هماهنگی مسوولان ، کارشناسان به این منطقه عزیمت کردند و براساس تحقیقات مشخص شد که از مرگ این دلفین ها 5روز می گذرد.
بایرامی در گفتگو با فارس ادامه می دهد: این حادثه در حالی اتفاق افتاد که مردم این منطقه ، شاهد تلف شدن دلفین ها بودند، اما از سر ناآگاهی ، اداره مربوط را در جریان نگذاشتند و نتوانستند کاری از پیش ببرند.بعضی از کارشناسان معتقدند تخریب دریاها و تلف شدن موجودات آبزی در حالی اتفاق می افتد که مسوولان از این مساله غافلند و در مجامع قضایی ، مسائل پیگیری نمی شود.
به اعتقاد این کارشناسان ، تخلیه نفت کوره از مخازن شرکت توانیر در 2 ماه گذشته ، یکی از آخرین این اتفاقات است که هنوز در مجامع قضایی ، پیگیری جدی صورت نگرفته است. تخلیه آب توازن کشتی های نفت کش در منطقه نیز به مشکل روزانه تبدیل شده است.
به گفته این کارشناسان ، همچنین تخریب مرجان های جزیره کیش نیز از دیگر موارد بی توجهی به موجودات آبزی است ، این در حالی است که در دریای خزر نیز با فاضلاب های شهری ، آبزیان این منطقه گرفتار آلودگی های نفتی و.
.. شده اند.
دکتر محمدرضا فاطمی ، کارشناس محیطزیست دریایی در گفتگو با «جام جم» با اشاره به این که دلفین های خلیج فارس عموما در گله های 10 تا 20 تایی حرکت می کنند و مرگ 79 دلفین ، پدیده نادری است ، می گوید: مرگ این تعداد بسیار خطرناک بود و هشدار به حساب می آید.
وی اضافه می کند، اصولا دلفین ها در جنوب به تور صیادان می افتند که صیادان ، آنها را رها می کنند، اما مرگ دسته جمعی دلفین ها تا امروز در ایران گزارش نشده است و این مساله باید پیگیری و بررسی شود.
وی در خصوص احتمال ارتباط آلودگی نفتی اخیر و مرگ دلفین ها می گوید: این احتمال وجود ندارد چرا که آلودگی نفتی در این مدت زمان پخش شده و از بین رفته است و از طرف دیگر، دلفین ها موجودات بسترزی نیستند و در سطح آب زندگی می کنند و اصولا از منطقه آلودگی نفتی دور می شوند.
وی همچنین ادامه می دهد: مرگ دسته جمعی دلفین ها که به خودکشی معروف شده نیز در زمان جزر و مد دریا اتفاق می افتد که می توان این مساله را نیز بررسی کرد.
دکتر فاطمی تاکید می کند: سازمان حفاظت محیط زیست موظف به حفظ پستانداران دریایی است و باید درخصوص مرگ حتی یک دلفین هم گزارش ارائه کند و موظف است پستانداران آبزی را تحت حفاظت و کنترل داشته باشد.

بی اطلاعی مدیران

درحالی که 5روز از مرگ و مشاهده لاشه 79 دلفین در نوار ساحلی خلیج فارس می گذرد، اما دفتر محیطزیست دریایی سازمان حفاظت محیطزیست ، ضمن بی اطلاعی از خبر مرگ این تعداد دلفین اعلام می کند: خبر را شنیده ایم ، اظهارنظر قطعی نمی کنیم.
مسوول دفتر دکتر نبوی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ، در پاسخ به «جام جم» می گوید: دفتر از این موضوع بی اطلاع است و برای پاسخ منتظر هماهنگی با استان هستیم و اطلاعات را بعد از معرفی روابط عمومی در اختیار خبرنگاران قرار خواهیم داد.
وی همچین اضافه می کند: از ساعت اولیه روز گذشته که این خبر به بعضی رسانه ها ارسال شده است ، خبرنگاران بسیاری تماس گرفته و بی جواب مانده اند؛ اما مرگ این تعداد دلفین چندان مهم نیست!
اظهار بی اطلاعی نبوی معاون دریایی سازمان در حالی است که محسنی مدیرکل محیطزیست استان هرمزگان نیز در پاسخ به «جام جم» تاکید می کند: این مساله در حال بررسی است و شنبه اطلاع به دست آمده منتشر خواهد شد.وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد 79 دلفین مرده صحیح است ، می گوید: تعداد دلفین های تلف شده هنوز مشخص نشده است ، اما برآورد اولیه همان 79 دلفین مرده را نشان می دهد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد تعداد بیشتر باشد نیز اضافه می کند: بررسی گروه تحقیق که به محل اعزام شده اند، این مساله را مشخص می کند.
محسنی ، علت مرگ دلفین ها را نیز بی پاسخ گذاشت و خاطرنشان کرد: علت مرگ هنوز برای ما مشخص نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha