چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 75701

در صورت تماس با فردی که مبتلاست، خطر ابتلا از 60 تا 100 درصد متغیر است.

از بیمار آبله مرغان دوری کنید
سلامت نیوز : آبله مرغان و زونا، دو بیماری ناشی از یک ویروس است که ویروس در اولین تهاجم به بدن ایجاد آبله مرغان می‌کند. پس از بهبود، ویروس در بدن مخفی می‌ماند تا زمانی که فرصت پیدا کند که ایجاد زونا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ زمان بروز آبله مرغان در زمستان و بهار است. در صورت تماس با فردی که مبتلاست، خطر ابتلا از 60 تا 100 درصد متغیر است. در کشور ما که واکسیناسیون برای این بیماری انجام نمی شود، بیماری معمولا در دوران کودکی رخ می دهد.

برخی مبتلایان به آبله مرغان با افزایش سن و کاهش توان بدن برای مقابله با عامل بیماری زا، مبتلا به زونا می شوند.عللی که می تواند باعث اختلال در دستگاه ایمنی بدن و به زونا منجر شود شامل انواعی از داروها، ایدز و انجام پیوند اعضاست.

زمانی که فرد مبتلا به آبله مرغان می شود، ویروس در ترشحات تنفسی او وجود دارد که مسری است.از طرفی ضایعات پوستی بیمار نیز توانایی انتقال بیماری را دارد. تا زمانی که ضایعات دلمه ببندد (خشک شود) شانس انتقال بیماری وجود دارد.

زمانی که زونا بروز می کند، ضایعات مرطوب ممکن است، بروز کند که این ضایعات شانس انتقال بیماری را دارد هرچند نسبت به آبله مرغان امکان انتقال بسیار کمتر است.

آبله مرغان معمولا با تب و ضایعات پوستی شناخته می شود. بیمار، ناخوش بوده و اشتهایش را از دست می دهد. ضایعات پوستی در آبله مرغان بیشتر روی تنه و صورت دیده شده و معمولا به شکل ضایعات کوچک بوده که ممکن است آبکی، برجسته یا دلمه دار باشد.

جالب اینجاست که در هر زمان ممکن است ضایعات متفاوتی را در یک بیمار دید. مهم این است که باید توجه داشت تا زمانی که همه ضایعات دلمه ببندد، خطر مسری بودن بیماری برقرار است. ضایعات برای این که دلمه ببندند به یک تا دو هفته وقت نیاز دارند.

عفونت با آبله مرغان معمولا خفیف و خود محدود شونده است. نکته جالب اینجاست که افرادی که در گذشته واکسینه شده اند، ممکن است آبله مرغانی خفیف بگیرند.آبله مرغان در افراد با ضعف ایمنی افراد پیوندی، مبتلایان به ایدز و در سنین خیلی کم یا خیلی بالا عوارضی را در ریه، کبد و مغز ایجاد می کند.

زونا بیشتر قبل از بروز ضایعات پوستی، ایجاد ناخوشی و سردرد می کند. پس از علائم نامبرده، در محلی که ضایعات پوستی رخ خواهد داد؛ درد، خارش و حسی بد بروز می کند.

بعد از آن، ضایعات پوستی که بیشتر مرطوب و آبدار است، بروز می کند. درگیری در صورت می تواند به آسیب چشم و نابینایی منجر شود. یکی از عوارض درگیری اعصاب، درد ماندگار است. این حالت درد ماه ها تا سال ها برقرار می ماند.

اگر فردی مبتلا به آبله مرغان یا زونا می شناسید در صورتی که سابقه بیماری ندارید یا باردار هستید از وی دوری کنید. اگر با فردی تماس داشتید و متوجه نشدید تا این که علائم پوستی بروز کرد، هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

افرادی که پیوند شده اند، مبتلایان به ایدز و افرادی که دستگاه ایمنی آنها کم کار است باید از تماس با افراد بیمار برحذر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha