چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴

برخی از آقایان با روش های مناسب ارتباط كلامی در منزل آشنایی كامل ندارند و بروز احساسات کلامی ندارند .

آموزش ارتباط کلامی برای آقایان
سلامت نیوز : برخی از آقایان با روش های مناسب ارتباط كلامی  در  منزل آشنایی كامل ندارند؛ با  چند راهكار ساده برای بروز احساسات كلامی‌ در منزل آشنا شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه هفت صبح ؛ برخی از آقایان فكر می‌كنند وظیفه آنها در زندگی مشترك، كار كردن و پول آوردن به خانه است. اگر جزو این گروه هستید مطمئن باشید زندگی‌تان را در مسیر غلطی راهبری می‌كنید. واقعیت این است كه حتی پول دوست‌ترین زنان هم از اینكه شوهرانشان بیشتر از پول احساس خرج زندگی‌شان كنند بیشتر خوشحال می‌شوند.

 البته شاید برخی مردان از آغاز به دلیل بلد نبودن این مهارت به دام كار زیاد افتاده باشند. شاید هم پرداخت اقساط، تعویض منزل یا خودرو، فراهم كردن رفاه برای خانواده، تامین آینده فرزندان، ارتقای شغلی و... بهانه ‌این آقایان برای فرار از زندگی به سمت كار باشد.

  غایب‌ها

در هر حال باید بدانید كه شما با در پیش گرفتن این سبك زندگی، روز به روز از خانه، همسر و فرزندان خود، دور و دور‌تر می‌شوید، کم‌کم از نظر احساسی و عاطفی و ذهنی با آنها فاصله می‌گیرید و خودتان می‌خواهید كه خانواده، شما را به عنوان یك منبع در‌آمد در نظر بگیرند.

 این دسته از آقایان، مردان غایب نامیده می‌شوند. مردانی كه آنقدر خود را درگیر كار می‌كنند كه فرصت انتقال احساسات‌شان به خانواده را از دست می‌دهند و همین باعث می‌شود جایگاه آنها در خانه تغییر هویت بدهد.

  خاموش‌ها

مردان دیگری را نیز می‌توان در این طبقه قرار داد. آنهایی که شاید این همه مشغله نداشته یا از محیط خانواده دور نیستند، ولی از نظر عاطفی، احساسی و ذهنی فاصله زیادی با همسران‌شان و فرزندانشان دارند. ما آنها را مردان خاموش می‌نامیم. آنها كسانی هستند كه بی‌احساس نیستند اما مهارت گفت‌وگو را نیاموخته‌اند و از همین رو مهارت بروز احساسات را ندارند.

حرف زدن و بروز احساسات به صورت كلامی ‌برای آنها از كندن یك كوه هم سخت‌تر است. این مردها معمولا برای فرار از مورد خطاب قرار گرفتن مشغول تعمیر لوازم منزل می‌شوند یا اینكه در حال تماشای تلویزیون یا پای كامپیوتر یا در حال خواندن روزنامه و كتاب هستند.

شاید جالب باشد اما گاهی این مردها شنونده‌های خوبی هم هستند اما آنها از مهارت‌های ارتباطی فقط بخش گوش دادن را یاد گرفته‌اند و در نتیجه مهارت‌های حسی را هم یاد نگرفته‌اند یا تمرین نکرده‌اند یا انگیزه‌ای برای انجام آن ندارند.

حالا اگر شما جزو هر كدام از این دو دسته هستید: مردان غایب یا مردان خاموش بهتر است بدانید برای همسران شما یك جمله عاشقانه، یك شاخه گل، حتی یك همدردی یا بیان چند جمله درباره روزی كه سپری كرده‌اید حكم طلا را دارد. ما برای شما چند راهكار ساده داریم تا كم‌كم به سمت خانواده برگردید و در داد و ستد احساساتی با خانواده سهمی‌ داشته باشید.

   به خانه برمی‌گردیم

  مردان غایب كه معمولا خانه را با خوابگاه اشتباه گرفته‌اند كافی است در قدم اول طوری برنامه‌ریزی كنند كه روزی یك ساعت زودتر به خانه بر‌گردند و حداقل روزی یك ساعت همراه با خانواده باشند.

در قدم اول لازم نیست كه خیلی حرف بزنید یا یك میزگرد خانوادگی را هدایت كنید. همین كه خانواده حضورتان را احساس كند كافی است.

در قدم دوم كه می‌تواند یكی، دو هفته بعد برداشته شود شما می‌توانید برای آخر هفته‌ها یك برنامه وی‍ژه برای خانواده تدارك ببینید.

پیشنهاد یك برنامه دسته‌جمعی یا اگر یك زندگی دو نفره دارید پیشنهاد یك پیك‌نیك دو نفره بسیار كارساز است. شما حتما نگاه متعجب افراد خانواده را احساس خواهید كرد.

  در قدم بعدی اما بهتر است شما به جز كار كردن بیرون منزل مسئولیت‌هایی در داخل خانه را هم به عهده بگیرید. مثلا كمك كردن به درس‌های فرزندتان، درست كردن یك وعده از غذا یا كمك به همسرتان در تغییر چیدمان منزل اما یادتان باشد شما تازه به جمع خانواده وارد شده‌اید و هنوز تا یك مرد با احساس شدن فاصله دارید.

  در قدم بعد كافی است از محل كار روزی یكی، دو بار به همسرتان زنگ بزنید و فقط حال او را بپرسید .اظهار دلتنگی یادتان نرود. خریدن شاخه گل و هدیه برای بچه‌ها و بیان كلمات ساده احساسی مثل اینكه تو برای من چقدر مهم هستی، دوست‌تان دارم و... هم شدیدا توصیه می‌شود. خب !مردان غایب ورود شما را به جمع خانواده خوش آمد می‌گوییم.

  كار سخت مردان خاموش

مردان خاموش كار به مراتب دشوار‌تری را پیش‌رو دارند زیرا آنها عمیقا مردان بی‌احساسی نیستند اما سكوت‌شان به بی‌احساسی شما تعبیر می‌شود و طرف مقابل هم كاملا حق دارد این طور فكر كند.

اگر جزو این گروه آقایان هستید كافی است مهارت حرف زدن‌تان را تقویت كنید و كمی ‌به خود‌افشاگری روی بیاورید. البته برای شما كه عادت كرده‌اید با گفتن جملات كلی از زیر بار هر نوع مكالمه‌ای فرار كنید قرار حرف زدن و بروز احساسات‌تان مثل كندن كوه است.

  در قدم اول بفهمید كه می‌توانید تغییر كنید و از الگوهای تربیتی و رفتاری گذشته ذهن خود را رها كنید. اینجا نقش همسران شما مهم‌تر است. همسران شما نقش اصلی ترغیب‌كننده را دارند. اما شاید آنها دیگر از سكوت شما حسابی كلافه شده باشند پس خودتان ابتكار عمل را به دست بگیرید.

از امروز در پاسخ به سوال‌ها هر قدر هم كلی باشد جواب دادن هر نوع جواب كلی ممنوع است. اگر همسرتان از شما پرسید امروز چطور بود گفتن كلمه‌هایی مثل خوب بود.بد نبود و... ممنوع است. حداقل چهار جمله در جواب چنین سوال‌هایی بگویید.

در قدم بعدی پیشقدم شوید و درباره روزی كه گذرانده‌اید حداقل 10 جمله بگویید. حالا كه حرف زدن اینقدر سخت است گل خریدن كه دیگر خیلی سخت نیست!

بسیاری از مردان خاموش كسانی هستند كه معمولا در مواجهه با مادران یا همسران‌شان بعد از گفتن دو یا سه جمله سرزنش شده‌اند و برای همین راه سكوت را ناخودآگاه برگزیده‌اند.

این نكته ساده را با همسرتان در میان بگذارید و از او بخواهید اگر تغییر شما را می‌خواهد دست از گفتن جملات سرزنش‌آمیز بردارد.

در نهایت هفته‌ای یك ساعت برای شروع با همسرتان قرار گفت‌وگو بگذارید. در این یك ساعت هر گله‌گذاری كه دارید به هم بگویید. گاهی همین گلایه‌ها مانع بروز احساسات می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha