بانك جهانی از اختصاص بودجه یك صد و هشتاد میلیون دلاری برای كمك به كشورهای آفریقایی و به ویژه نیجریه در مبارزه با مالاریا خبر داد.

بودجه مبارزه با مالاریا 2 برابر افزایش یافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) واحد علوم پزشكی ایران، «پل ولفوویتز»، رییس بانك جهانی گفت: میزان بودجه برای مبارزه با مالاریا دو برابر شد.

وی افزود: برای اطمینان از اثربخشی این پول، باید در مورد چگونگی هزینه كرد آن، هماهنگی و نظارت كافی وجود داشته باشد.

براساس گزارش بی.بی.سی، بانك جهانی در اوایل سال جاری میلادی متهم شده بود كه درباره برنامه های خود درمبارزه با مالاریا گزارش‌های دروغی منتشر كرده و با توزیع داروهای بی اثر وجوه زیادی را به هدر داده است. اما بانك جهانی اتهامات مندرج در گزارش مجله لانست را رد كرد.

در آن زمان در یك گزارش تحقیقی توسط مجله علمی«لانست»گفته شد كه بانك جهانی در ارتباط با برنامه‌های بین‌المللی مبارزه با بیماری مالاریا ارقام ساختگی ارائه داده تا موفقیت این برنامه‌ها را بزرگ جلوه دهد.

این منبع علمی همچنین گفت: بانك جهانی برای مبارزه با مالاریا در افریقا بین 300 تا 500 میلیون دلار وعده داده بود اما وعده خود را زیر پا گذاشته است.

در گزارش مجله لانست همچنین آمده بانك جهانی به رغم مخالفت متخصصان، برای اجرای طرح‌های درمانی منسوخ سرمایه‌گذاری كرده است.

اعلام اختصاص پول تازه برای مبارزه با مالاریا در آستانه اجلاسی صورت می‌گیرد كه قرار است اخیرادركشور آمریكا برگزار شود.

در ا جلاس مالاریا كه روز جمعه، 15 دسامبر، برگزار می‌شود، مقام‌های آفریقایی و سازمان ملل متحد حضور خواهند داشت.

شركت كنندگان این اجلاس درباره مبارزه جهانی علیه بیماری مالاریا صحبت خواهند كرد.

لازم به ذكر است؛ مالاریا یك بیماری عفونی است و عامل انتقال آن پشه‌ای به نام انوفل است.

دو بیماری مالاریا و ایدز، از بیماری‌های شایع قاره آفریقا است و نتیجه تحقیقاتی كه اخیرا انجام شد، نشان می‌دهد كه ممكن است میان شیوع این دو بیماری ارتباطی وجود داشته باشد و دانشمندان می‌گویند ارتباط دو بیماری با هم، باعث شیوع گسترده هر دوی آنها در میان مردم منطقه جنوب صحرای آفریقا می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha