مطالعات جدید نشان داده است كه درمان بیماران مبتلا به سنگ کلیه از طریق نوعی باکتری خاص می‌تواند راه موثری برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری دردآور و تكرار آن باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس این تحقیق افرادی که به طور طبیعی در بدن خود باکتری اوکسالوباکتر را حمل می‌کنند، 70 درصد كمتر از سایرین با خطر تشكیل سنگ کلیه روبرو هستند.

پژوهشگران دانشگاه بوستون در آمریکا در حال حاضر مشغول تحقیق درباره احتمال استفاده از این باکتری در شیوه‌های درمانی بیماری سنگ كلیه هستند.

نتایج این تحقیق در نشریه انجمن متخصصان کلیه آمریکا منتشر شده است.

سنگ کلیه، سنگی کوچک و سخت است که از مواد زائد ادرار ساخته می شود. اندازه این سنگ‌ها معمولا از یک دانه شن تا یک مروارید متفاوت است. این سنگ‌ها می‌توانند سطحی صیقلی یا زمخت داشته باشند و معمولا زرد یا قهوه‌ای رنگ هستند.

با تشکیل سنگ در کلیه، این سنگ می‌تواند از طریق سایر بخش‌های سیستم ادراری فرد حرکت کند و باعث کندی جریان ادرار، عفونت، درد شدید و از کارافتادگی کلیه شود.

آمارها نشان می‌دهد كه در انگلیس سه نفر از هر 20 مرد و یک نفر از هر 20 زن در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه می شوند.

سنگ کلیه بیشتر در سنین میان 20 تا 40 سال تشکیل می‌شود و دفع آن بسیار دردناك است.

حدود 80 درصد از سنگ‌های کلیه از ماده‌ای به نام کلسیم اکسالت تشکیل می شوند.

اوکسالوباکتر که در بدن اغلب افراد بالغ دیده می‌شود می تواند این ماده تشکیل دهنده سنگ را در مسیر روده هدف قرار دهد.

گروه پژوهشگران بوستون؛ 247 بیمار را که کلیه‌های سنگ سازی از ماده کلسیم اکسالت داشتند با 259 نفر بدون سابقه این بیماری مقایسه کرده‌اند.


براساس یافته‌های این گروه، تنها 17 درصد بیماران دارای این باکتری خاص بودند در حالی که 38 درصد افراد سالم آن را دارا بودند.

دیوید کافمن، پروفسور محقق این تیم در این باره خاطرنشان ساخت: یافته‌های ما می‌تواند اهمیت درمانی بالایی داشته باشد. احتمال استفاده از این باکتری برای درمان در مراحل اولیه تحقیق قرار دارد.

درک ماشین، مدیر درمانگاه بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار در بیمارستان اینتری نیز در این رابطه اظهار داشت كه این یافته به عنوان راهی برای درمان کلیه‌های سنگ ساز، گام مهمی محسوب می‌شود.

به گفته او سنگ‌های کلیه‌ای که نسبتا بزرگتر هستند در حال حاضر با استفاده از امواج لیزر خرد می‌شوند اما این راه همیشه کاملا موثر نیست.


عبور یک سنگ از مجرای ادرار به شدت دردناک است و حتی خلاص شدن از سنگ‌های ریزی که با شکسته شدن سنگ بزرگ ایجاد شده‌اند، می‌تواند دردی بسیار شدید داشته باشد.


به گفته دکتر ماشین، برای عده‌ای از مردم سنگ کلیه مشکلی است که تمام عمر باید با آن دست و پنجه نرم کرد و در مواردی سنگ کلیه پیش از آن که یافته شود می‌تواند کلیه را از کار بیاندازد.

با این همه دکتر ماشین هشدار می‌دهد که پیش از استفاده از این باکتری برای درمان، باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

به گفته او سنگ کلیه به کم آبی بدن نیز مرتبط است و در کشورهایی چون عربستان سعودی که هوایی گرم و خشک دارند شایع‌تر است.

در مواردی نیز تشکیل این سنگ می‌تواند به میزان بالای دفع کلسیم مرتبط باشد.

با این همه به گفته دکتر ماشین در بسیاری موارد دلیل و شرایط مشخصی در ایجاد سنگ کلیه یافت نمی‌شود.

این بیماری به ویژه برای خلبان‌ها بسیار مشکل ساز است؛ چرا که در صورت داشتن سنگ کلیه اجازه پرواز ندارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha