با موفقیت پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در پروژه كشت پوست و تولید پوست جایگزین، امكان درمان بهتر مصدومان با سوختگی‌های شدید و عمیق در كشور فراهم شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر زالی، رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب خاطرنشان كرد: پروژه كشت پوست به منظور كمك به بیماران دچار سوختگی توسط پژوهشگران مركز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و با همكاری جراحان پلاستیك بیمارستان 15 خرداد و مساعدت دفتر همكاری‌های فن‌آوری ریاست جمهوری به انجام رسید.

وی گفت: هدف اصلی از این كار كمك به بیمارانی است كه دچار سوختگی‌های وسیع و عمقی هستند. این بیماران در مراحل اولیه در اثر عفونت و یا از دست دادن آب و الكترولیتها با خطر جدی مرگ مواجه هستند كه با استفاده از فیبربوبلاستهای كشت داده شده آلوژنیك می توان از این عوارض مثل نفوذ میكروب از محیط بیرون زخم و از دست دادن آب و الكترولیت جلوگیری كرده و چنین بیمارانی را از مرگ نجات داد.

وی تصریح كرد: از این سلولها می توان در در درمان زخم‌های مزمن سیاهرگی ساق پا و دیابتیك نیز استفاده كرد.

دكتر زالی خاطرنشان كرد: برای تهیه فیبرو بلاست از نمونه پوست ختنه گاه نوزاد استفاده شد و بعد از پاساژهای متعدد فیبربلاستها بعد از بین بردن آنتی ژنیسیته و سپس كنترل سلولها از نظر آلودگیهای میكروبی و اختلالات ژنتیكی، فیبروبلاستهای آلوژنیك روی زخم پیوند شد. این روش در مقایسه با روشهای دیگر ساده‌تر و موثرتر و كم هزینه تر می باشد .این روش فیبروبلاستهای كشت داده شده باعث تحریك اپیرمیز شدن زخم شده و تشكیل بافت همبندی شبیه درم را به تسریع می كند.

وی گفت: در زمینه كارآزمایی بالینی نیز فیبروبلاست‌های پاساژ آخر بعد از انتقال روی ورقه پلیمری در شرایط استریل روی زخم بیمار قرار داده شده است كه نتیجه این كارآزمایی بعد از گذشت 5 روز كه پانسمان برداشته شد این بود كه نئودرمیست تشكیل شده بود و انقباض زخم نیز تسریع شده بود. در روز هفتم درمیست كاملا با پوست سالم همسطح شده و رد پیوند در مورد فیبروبلاستهای آلوژنیك مشاهده نشد و بیمار پس از گذشت دو ماه و نیم كاملا سالم است.

دكتر زالی درباره انواع جانشینهای پوست تصریح كرد: جانشینهای پوست موقت به طور موقت یك محیط مرطوب را برای زخم ایجاد می كنند و به عنوان سطحی در برابر میكروبها عمل می كنند. جانشینهای پوست دائم نیز اجزای درمال و اپی درمال را برای ترمیم یك زخم فراهم می آورد.

به گزارش ایسنا، وی در مورد روشهای متداول درمان زخم سوختگی در ایران نیز خاطرنشان كرد: بسته به نوع سوختی، شدت و عوامل ایجاد آن، درمان متفاوت است ولی به طور كلی در درمان زخم از دبریمان ساده تا جراحیهای پیچیده استفاده می شود ولی در حال حاضر از هیچ نوع پوست مصنوعی یا طبیعی استفاده نمی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تصریح كرد: از خصوصیات ایده آل جانشین‌های پوست، چسبندگی سریع به سطح زخم، عدم دسترسی باكتریهای محیط به زخم، ممانعت از تبخیر آب از سطح زخم، ترمیم، ایجاد بافت‌های جدید و مهاجرت سلولی، مقاومت در برابر كشیدگی، جلوگیری از تكثیر سلول میكروبی سطح زخم، قیمت ارزان، عدم آنتژنی سیتی، سازگاری بافتی، عدم سمیت سیستمیك و موضعی می باشد كه آلوئواسكین تمام این ویژگی‌ها را دارا می باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha