سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران دیدگاه های خود را درباره طرح بیمه روستایی و پزشک خانواده منتشر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، در این سند که در قالب نامه ای توسط دکتر سید شهاب الدین صدر رئیس کل سازمان نظام پزشکی به رئیس جمهور و رئیس مجلس و وزرای بهداشت و رفاه ارائه شده ، آمده است: همان گونه که در سیاست های کلان سازمان نظام پزشکی تصریح شده، پزشک خانواده و نظام ارجاع، راهبرد اصلی ، ضروری و غیر قابل انکار اصلاحات در نظام سلامت است که در صورت اجرای صحیح و استقرار کامل ، موجب توزیع صحیح و استفاده بهینه از منابع نظام سلامت ، ارتقای سلامت هم میهنان ، رفع مشکلات جامعه پزشکی به ویژه معضل اشتغال گردیده و نهایتا رضایتمندی مردم و جامعه پزشکی را با تحقق عدالت اجتماعی به همراه خواهد داشت.

همچنین در ادامه این سند ، ضمن بر شمردن نقاط ضعف و قوت و برخی دستاوردهای اجرای این برنامه ، تصریح شده است که به اعتقاد همه کارشناسان ، اطلاق عنوان " پزشک خانواده " برای وضعیت کنونی جایز نبوده و نتیجه آن ، تنها ادغام بیمه روستایی در نظام شبکه بوده است.

در بخش دیگری از این سند، ضمن اشاره به تاریخچه مطالعه، تصویب و اجرای این طرح در کشور ، تاکید شده است: از میان همه اشکالات متنوع وارد به اجرای این طرح ، بایستی به این نکته اشاره نمود که نهاد مجری و مسئول در خصوص طراحی و پیاده سازی نظام ارجاع و پزشک خانواده به صورت شفاف مشخص نیست و به عبارت دیگر تقسیم مسئولیت ها و قلمرو اختیارات دارای ابهام بوده که بدون تردید اشکالاتی در روند پیگیری و هماهنگی در پی داشته است و تبیین و تنظیم دقیق مسولیت ها میان دستگاههای مختلف بدون تردید در ساماندهی موضوع، نقش اساسی خواهد داشت.

اهمیت فرهنگ سازی برای پذیرش نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان مهمترین بخش در مراحل مختلف این طرح که نیازمند  برنامه ریزی جدی و سرمایه گذاری مادی و معنوی بسیار است و نیز آموزش پزشکان عمومی و آماده سازی ایشان برای پذیرش مسئولیت و ایفای نقش پزشک خانواده از دیگر نکات مهمی است که در این سند راهبردی به آن توجه شده است.

در این سند، موفقیت نظام ارجاع و پزشک خانواده منوط به مشارکت کامل جامعه پزشکی و مردم دانسته و همچنین تصریح شده است که حضور فعال و همکاری و همفکری کلیه تشکل ها و سازمان های صنفی همگام با سیاستگذاران برنامه برای تدوین و بهره گیری از یک استراتژی مطلوب رسانه ای ضروری به نظر  می رسد.

همچنین تاکید شده که آموزش مورد نظردر طرح پزشک خانواده باید به صورت پودمانی اجرا و به ارائه  مدرک تخصصی منتهی گردد تا موجب ایجاد هویت و رضایت در پزشکان عمومی شود .

سازمان نظام پزشکی در این سند که به روسای قوای مجریه و مقننه نیز ارائه شده، آورده است: با توجه به اختیارات قانونی سازمان نظام پزشکی برای تعیین تعرفه خدمات پزشکی در بخش خصوصی و مشارکت در تعیین تعرفه بخش دولتی ، با مشارکت این سازمان می توان سیاستهای مالی اطمینان بخشی را درنظام ارجاع و پزشک  خانواده متصور شد.

در فراز دیگری از نامه دکتر صدر، یکسان بودن خدمات پایه درمانی روستاییان و شهرنشینان، اجتناب ناپذیر و ضروری دانسته شده وتاکید شده که باید به صورت ریشه ای با هر گونه تبعیض  دراین عرصه برخورد شود و در این راستا ، لازم است که نظام ارجاع و پزشکی خانواده هر چه سریعتر به شهرها نیز تعمیم یابد.

همچنین مشکلات مزمن سیاست های مالی و نظام پرداخت و چالش های دیرین در نحوه تعیین تعرفه های خدمات پزشکی ، ناکار آمدی سازمان های بیمه گر و ارتباط مالی پزشک و بیمار ، به عنوان یک تهدید جدی برای نظام ارجاع و پزشک خانواده بر شمرده شده است.

در بخش پایانی این سند که حاصل کارشناسی کمیسیون طرح ها ، لوایح و آیین نامه های سازمان نظام پزشکی در نشست های متوالی با نمایندگان وزارت خانه های بهداشت و رفاه، مجلس شورای اسلای وانجمن پزشکان عمومی و بررسی منابع مختلف می باشد نیز تصریح شده است: تصویب قانونی جامع در مجلس به گونه ای که تمام الزامات نظام ارجاع و پزشک خانواده در آن پیش بینی شده باشد، التزام همه نهادهای دولتی و خصوصی را سبب گردد ، برداشت های شفاف و یکسانی را ایجاد کند، اهداف و دور نمای مورد نظر را به دقت ترسیم و مسوولیت های نهادهای مجری را به درستی تنظیم نماید، ضروری به نظر می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha