رئیس انجمن حمایت از آسیب دیدگان نخاعی استان اصفهان گفت: ‪ ۱۰‬درصد از علت بروزآسیب‌های نخاعی به‌سبب‌ناآگاهی برخی ازكادر درمانی و امداد رسانی مردمی در حمل صحیح مصدومین ناشی حوادث به درمانگاهها رویی می‌دهد.

دكتر "غلامرضا پسته‌ای " در گفت وگو با ایرناافزود: برخی از نیروهای امدادی ، هلال احمر و اورژانس در مورد نحوه برخورد و حمل مصدومین آگاهی و آموزش كافی ندارند كه این مسئله باعث بروز دیگر حوادث ثانوی به غیر از مصدومیت اولیه شده است.

وی در این‌باره اضافه كرد: این كاستی به گونه‌ای بوده است كه یك گردن و كمر شكستگی ساده، تبدیل به یك صدمه همیشگی و آسیب نخاعی شده است.

وی كه خود بر اثر تصادف دچار آسیب نخاعی شده است، در آستانه فرا رسیدن آغاز سال نو و سفرهای نوروزی از مسئولان كادر درمانی خواست تادر این زمینه بیش از هر موضوع دیگر به آموزش حمل مصدومین بخصوص در جاده‌ها توجه بیشتری نشان دهند.

پسته‌ای، با انتقاد از برخورد برخی از كادر درمانی گفت: متاسفانه آنان حتی این آموزش را ندیدند كه چگونه با فرد آسیب دیده برخورد كنند و یا خانواده او را در زمینه درمان تكمیلی (روان و ماساژ درمانی و نرمش ) آموزش و یا به مراكز مربوطه راهنمایی كنند.

وی ادامه افزود: برخی از آسیب دیدگان نخاعی حتی در شب حادثه بیش از دو بیمارستان عوض می‌كنند كه‌این خود از دیگر عوامل تاثیر گذار بر شدت جراحات و آسیب وارده بوده است.

پسته‌ای تاكید كرد: در صحنه تصادف به مردم بخصوص آنان كه هیچگونه آشنائی درمانی مصدومین خودداری كنند.

وی گفت : مردم در این موارد در ابتدا باید به مراكز امداد و نجات ‪۱۱۵‬ اورژانس ، ‪ ۱۱۰‬نیروی انتظامی و ‪۱۲۵‬آتش نشانی جهت امدادرسانی تماس بگیرند و بعد از آن صحنه تصادف را كنترل و مانع از تردد و تصادف ثانوی شوند.

رئیس انجمن حمایت از آسیب دیدگان نخاعی استان اصفهان افزود: از آنجاكه ‪ ۸۰‬درصد از آسیب‌های نخاعی مربوط به تصادف و بیشترین آمار مربوط به موتور سواران می‌باشد، توصیه می‌شود تمامی دقت را در زمینه رانندگی بخصوص كمربند و كلاه ایمنی را داشته باشند و با سرعت تعریف شده در شهر و جاده‌ها تردد داشته باشند.

پسته‌ای با اشاره به این كه این مركز از آذر ماه ‪ ۸۳‬فعالیت خود را آغاز كرده است گفت : اكنون بیش از دو هزار آسیب دیده نخاعی در استان می‌باشند كه بسیاری از آنان بامشكلات متعدد نداشتن و گرانی امكانات از جمله "ویلچر" و "كیسه" ادرار روبرو هستند.

وی با بیان این كه ‪ ۳۰۰‬نفر آسیب دیده در این انجمن عضو و از خدمات كمیته‌های اشتغال ،آموزشی ، فرهنگی ، حقوقی ،پزشكی و درمانی آن به شكل رایگان استفاده می‌كنند ، افزود: در زمان حاضر اولین مشكل اساسی تمامی آسیب دیدگان نخاعی كه مانع از فعالیت آنان شده است نامناسب بودن فضای شهر ازجمله‌پله‌های مرتفع در ادارات و وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد می‌باشد ، كه نیاز است بهزیستی با توجه به برخورداری از پشتوانه قانونی در این زمینه به دستگاههای متخلف تذكر دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha