پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10031

یك متخصص ارتودنسی گفت: چنانچه ناهنجاری‌های فكی قبل از سن بلوغ درمان نشود باید در سنین بالاتر از طریق عمل جراحی آن را درمان كرد.

دكتر محمد فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا، ناهنجاری‌های فك و دندان را از شایع‌ترین بیماری‌های فك و دندان دانست و اظهار كرد: این ناهنجاری‌ها ناشی از عدم تقارن دو فك با یكدیگر است كه به آن ناهنجاری‌های اسكلتی نیز گفته می‌شود. همچنین در ناهنجاری‌های دندانی عدم هماهنگی میان اندازه‌ دندان‌ها و اندازه‌ فك وجود دارد كه ممكن است بیمار به هر دو این موارد مبتلا باشد.

وی در رابطه با روش‌های درمانی به كار گرفته شده در درمان این ناهنجاری‌ها گفت: عدم تناسب میان اندازه‌ دندان‌ها و فك با روش‌های مختلف مانند كشیدن دندان و یا باز كردن فك اصلاح می‌شود. در صورتی كه عدم تناسب در قرار گرفتن فك‌ها نسبت به یكدیگر باشد درمان‌های گسترده‌تری به كار گرفته می‌شود.

دكتر فراهانی در این باره ادامه داد: با در نظر گرفتن این كه ناهنجاری‌های فكی در فك بالا باشد یا در فك پایین از درمان‌های مختلفی استفاده می‌شود. به طور كلی ناهنجاری‌های فكی در سنین پایین بوسیله‌ دستگاه‌های ارتوپدیك درمان می‌شود.

این متخصص ارتودنسی با اشاره به مدت زمان لازم برای درمان ناهنجاری‌های دندانی گفت: مدت زمان لازم برای درمان به شدت ناهنجاری بستگی دارد كه ممكن است از یك تا سه سال زمان نیاز داشته باشند. در صورتی كه میزان ناهنجاری كمتر باشد و نیاز به كشیدن دندان نباشد، اصلاح آن حدود یك سال تا 15 ماه به طول می‌انجامد.

دكتر فراهانی در پایان با اشاره به بهترین زمان آغاز درمان در ناهنجاری‌های فكی و دندانی گفت: زودترین زمان آغاز در ناهنجاری‌های فكی از حدود شش سالگی به بعد است. برای درمان ناهنجاری‌های دندانی باید دندان‌ها كامل شده باشند كه حدود سن 12 سالگی زمان مناسبی برای آغاز درمان است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha