به گفته یک متخصص؛ چنانچه بلوغ زودرس در همان کودکی درمان نشود، احتمال مرگ و میر زودرس، کوتاه ماندن قد نسبت به میانگین قد پدر و مادر، همچنین در دختران، احتمال سرطان تخمدان نسبت به دیگر افراد افزایش می‌یابد.

دکتر « شاداب صالح پور » فوق تخصص غدد و متابولیسم و کارشناس ارشد بهداشت در گفت وگو با ایسنا، در خصوص سن و علائم بلوغ زودرس گفت: بلوغ زودرس در پسران قبل از 9 سالگی و در دختران قبل از 7 سالگی نمایان می‌شود که علائم آن در پسران شامل ؛ بزرگ شدن بیش از حد بیضه نسبت به سن آنها، رشد مو در قسمت شرمگاهی، تغییر بو در قسمت لگن و بدن، منزوی شدن کودکان در مدرسه و همچنین رفتارهای نادرست از سوی کودک می‌باشد. همچنین علائم بلوغ زودرس در دختران نیز شامل بزرگ شدن سینه نسبت به سن آنها، رشد موهای زائد در برخی اندامهاست.

دکتر صالح پور در خصوص علل به وجود آمدن این اختلال افزود: بلوغ زودرس جنسی ممکن است محیطی و یا حقیقی (غیرمرکز) باشد.

وی در ادامه افزود: تومور تخمدان، مصرف بعضی از داروها و وجود کیست و مشکلات فوق کلیوی و یا سرشتی ( بزرگ بودن بیضه پدر در کودکی و یا بزرگ بودن سینه مادر در کودکی ) از دلایل بروز بلوغ زودرس جنسی در کودکان است.

این فوق تخصص غدد در ادامه افزود: درمان بلوغ زودرس بسته به شدت و نوع بلوغ است که در بعضی از مواقع با تزریق آمپول‌های تجویز شده از سوی پزشک که هر 28 روز یک بار تزریق می‌شود و در بعضی از مواقع در صورت نیاز جراحی قابل درمان خواهد بود.

وی هشدار داد: بعضی از مواقع به دلایل حجب و حیایی که بین مادر و کودک وجود دارد، این مشکل تشخیص داده نمی‌شود و در این صورت ممکن است مشکلات جدی برای کودکان مانند کوتاه شدن قد نسبت به میانگین قد پدر و مادر، منزوی شدن کودک، مرگ زودرس و معلولیت در دختران بزرگسال، مشکلات زنانه و احتمالا سرطان تخمدان و رحم به وجود آید.

دکتر صالح پور در پایان تاکید کرد: این کودکان باید هر 6 ماه یک بار برای معالجه نزد پزشک بروند تا در صورت وجود مشکلات یاد شده، درمان لازم از سوی پزشک متخصص برای آنان صورت پذیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha