عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به عارضه هایی که از بیماری دیابت متوجه افراد می شود، گفت: دیابتی ها 20 برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی دچار عارضصه کلیوی می شوند.

دکتر ایرج حیدری، در حاشیه برگزاری همایش روز جهانی کلیه که روز گذشته در بیمارستان فیروزگر برگزار شد، به مهر گفت: دیابتی ها 35 برابر بیشتر دچار عارضه زخم پا و همچنین 25 برابر بیشتر از غیر دیابتی ها دچار عوارض چشمی می شوند.

به گفته این فوق تخصص غدد، افرادی که دیابت دارند، 6 برابر بیشتر از غیردیابتی ها دچار حوادث قلبی و عروقی شده و 3 برابر بیشتر دچار حوادث مغزی می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، شیوع دیابت در سالهای آینده را نگران کننده خواند و افزود: بروز این بیماری در کشورهای جهان سومی و رو به توسعه بیشتر خواهد بود.

حیدری تصریح کرد: در سال 2030 نزدیک به 320 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت خواهند بود که درصد بالایی از این افراد دچار عوارض کلیوی می شوند.

این فوق تخصص غدد افزود: 50 درصد علت نارسایی کلیه ناشی از ابتلا به بیماری دیابت است.

وی با تاکید بر کنترل قند خون در بیماران دیابتی، گفت: عوارض کلیوی می تواند به شکل فامیلی هم رخ دهد که احتمال آن نیز زیاد است.

حیدری در ارتباط با تفاوت دیابت نوع 1 و 2 در بروز عارضه کلیوی، افزود: مطالعات نشان می دهد فرق زیادی بین این دو نوع دیابت وجود ندارد، به طوری که 40 درصد بیماران دیابتی نوع 1 یا 2 دچار عوارض کلیوی می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha