شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10050

در آستانه نوروز و سال نو قرار گرفته‌ایم كه در طول آن مردم انواع شیرینی و تنقلات و آجیل بیشتر ی مصرف می‌شود. به این مناسبت كارشناسان توصیه‌هایی را برای مراقبت از سلامتی ارایه می‌كنند.

یك متخصص تغذیه و بهداشت در گفت و گویی با ایرنا توصیه‌های ضروری برای حفظ سلامت خانواده را برشمرد.

خانم دكتر ربابه شیخ‌الاسلام متخصص اپیدمیولوژی تغذیه و عضو هیات عملی وزارت بهداشت گفت :هنگام خرید آجیل، به تازگی آن توجه كنید و حتی المقدور از فروشگاه‌هائی كه معتبر هستند و اجناس با كیفیت ، مرغوب و تازه عرضه می‌كنند خریداری كنید. از خرید خشكباری كه علائم كپك زدگی در آن ها مشاهده می‌شود ویا كهنه به نظر می‌رسد خودداری كنید. بهتر است انواع كم نمك را انتخاب كنید.

- میز پذیرایی عید را با میوه‌ها ، شیرینی‌های كوچك، آجیل كم نمك ،قطعات كوچك از میوه‌های خشك شده یا برگه‌ها تزیین كنید، از پذیرایی با شیرینی های تر و چرب ،شكلات‌ها ، شیرینی‌های بزرگ و كیك بپرهیزید.

- در این ایام برای مهمانانتان چای را كمرنگ و در استكان یا فنجان‌های كوچك سرو كنید، بهتر است به جای قند از كشمش یا توت خشك یا خرما استفاده كنید، اگر چاق هستید یاد بگیرید كه چای را بدون مواد شیرین بنوشید .

- اگر مهمانتان را دوست دارید خیلی به او تعارف نكنید بعضی افراد خصوصا افراد میان سال و سالمند ممكن است رژیم‌های خاصی داشته باشند و تعارف بیش از حد آنها را مجبور به مصرف می‌كند كه برایشان مضر است. كودكان هم باید حدی را در مصرف مواد شیرین رعایت كنند كه دچار مشكل نشوند.

دكر شیخ‌الاسلام می‌گوید نوروز فرصت زیبایی برای دیدو بازدید، آرزوی سلامت و شادابی كردن در سال نو برای دوستان و آشنایان است. اگر در این ایام به دلیل دید و بازدیدها فرصت پختن غذا ندارید، از غذاهای حاضری ،كم چرب همراه با انواع سالاد استفاده كنید.

می توانید برای یك هفته سبزیجات شسته شده را به طور مناسبی در یخچال نگهداری كنید و هر شب با آنها برای خود و خانواده سالادهای خوشمزه درست كنید .

كاهو، كرفس، هویج،انواع كلم ، انواع فلفل‌های دلمه ای، خیار،گوجه فرنگی، گل كلم از دوستان همیشگی سلامت هستند به خصو ص اگر سس سالاد را خودتان با روغن زیتون ،ماست،سبزیهای خشك معطر وادویه‌ای كه دوست دارید درست كنید.

اگر گاهی با توجه به سلیقه و ذایقه اعضای خانواده، تن ماهی ویا انواع حبوبات پخته، كشمش شسته شده ، پنیر رنده شده را به این سالاد اضافه كنید غذای سالم و كاملی خورده‌اید و همه سلولهایتان را راضی كرده اید.

اگر در این ایام به مسافرت می‌روید:
این متخصص اپیدومیولوژی تغذیه می‌گوید اگر در این ایام به سفر می‌روید تا حد ممكن به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، كبابی و تنوری استفاده كنید .

- برای جلوگیری از كم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب (بطری)همراه داشته باشید و همه همراهان را هم به نوشیدن آن توصیه كنید.

- میوه‌ها و سبزیهایی مثل هویج ، گوجه فرنگی، ساقه كرفس ، در طول مسافرت بهترین دوستان سلامت شما هستند چون حاوی آب و املاح و ویتامین‌های مورد نیاز شما هستند .

درخانه انها را تهیه ،پاك و خوب بشویید و در ظروف مناسب در بسته با خودتان ببرید.

- آب بهترین نوشیدنی است ولی اگر می‌خواهید نوشیدنی دیگری سر میز باشد بهتر است از دوغ كم نمك و نوشیدنی‌های كم كالری استفاده كنید.اگر چاق نیستید ما الشعیر هم جانشین خوبی است.

- در طول سفر لبنیات ، دوست استخوانها ، را فراموش نكنید و روزانه حدود ‪ ۲‬تا ‪ ۳‬لیوان شیر كم چرب یا ماست بخورید.

- تا حد امكان از مصرف سوسیس وكالباس پرهیز كنید.

برای حفظ ایمنی غذا و پیشگیری از انواع مسمومیت‌ها :
خانم شیخ‌الاسلام برای پیشگیری از انواع مسمومیت‌ها توصیه می‌كند كه غذای مورد مصرف باید كاملا پخته شود : ممكن است با توجه به مدت تعطیلات و احتمالا تعجیل در ساعت حركت در تهیه غذا كوتاهی شود ، به گونه‌ای كه غذا به ویژه گوشت‌ها به طور كامل نپزد و به همین دلیل پس از مدتی فاسد شود .

وی می‌گوید از ظاهر گوشت می‌توان به میزان پخت آن پی برد ، به عنوان مثال رنگ گوشت پخته باید قهوه‌ای باشد ، ولی اكثر مواقع مغز ( درون ) كباب كوبیده یا برگ ، قرمز رنگ است . مردم فكر می‌كنند چون گوشت روی شعله مستقیم قرار گرفته ، بنابراین قسمت درونی آن پخته می‌شود ولی چنین تفكری اشتباه است . بارها دیده شده كه روی ( سطح ) كباب به حالت سوخته در آمده اما درون آن هم چنان نپخته مانده است .

خانم شیخ‌الاسلام می‌گوید در چنین مواردی باید گوشت را دوباره روی آتش قرار داد تا به اصطلاح مغز پخت شود . هم چنین ماهی زمانی پخته است كه گوشت آن به صورت لایه لایه در آید . در مورد پخت مرغ آب پز، وقتی آب مرغ شفاف و گوشت مرغ سفید شود مرغ پخته و آماده شده است.

این روزها از خوردن گوشت پرندگان وحشی صرف نظر كنید.

در صورت مصرف غذاهای كنسروی قبل از مصرف از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل كنید ، در صورت مشاهده برآمدگی و فرورفتگی قوطی كنسرو از مصرف آن‌ها خودداری كنید. قبل از مصرف حتما آن‌ها را ‪ ۲۰‬دقیقه بجوشانید.

- اگر نمی‌توانید سبزی هارا ضد عفونی كنید بهتر است انها را به صورت اب پزمصرف كنید.

- به رستوران‌های معتبر كه اصول بهداشتی بیشتر در آن‌ها رعایت می‌شود مراجعه كنید. وضعیت بهداشت سالن، دستشویی ها، كارگران و ... تا حدی می تواند معیار سطح بهداشت رستوران باشد.

- در صورت امكان لوازم شخصی مانند قاشق، چنگال و لیوان مخصوص خود را همراه داشته باشید.

- از مصرف بعضی از مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، كباب كوبیده، پیاز در مكان‌هائی كه قابل اطمینان نیستند، خودداری كنید .

- به بهداشت فردی یعنی شستشوی دست‌ها قبل از مصرف غذا توجه كنید.

در مورد آب آشامیدنی در صورت امكان از آب معدنی استفاده شود و در غیر این صورت به بهداشت پارچ و لیوان‌ها توجه نمائید.

خانم شیخ‌الاسلام در پایان این گفت گو خاطرنشان كرد كه برای پیشگیری از اضافه وزن و شادابی بیشتر در این ایام بیش از سایر مواقع ورزش و تحرك بدنی داشته باشید. از فرصت طلایی نوروز برای با هم بودن بیشتر، ورزش‌های دسته جمعی خانوادگی ، راهپیمایی ،استفاده از طبیعت دركنار خانواده ، ایجاد ارتباط صمیمانه تر، استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha