محققان دانشگاه كالیفرنیا ارواین می‌گویند، استرس كوتاه مدت كه تنها چند ساعت طول بكشد نیز می‌تواند به ارتباط سلول‌های مغزی در مناطقی كه در یادگیری و حافظه نقش دارند آسیب بزند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شین هوا، محققان می‌دانستند كه استرس شدیدی كه چندین هفته یا ماه طول بكشد می‌تواند به ارتباط سلولها در مناطق یادگیری و حافظه در مغز آسیب بزند اما این نخستین باری است كه نشان داده می‌شود استرس كوتاه مدت نیز همین تاثیر را دارد . نتایج این تحقیقات در نشریه علم اعصاب منتشر شده است.

دكتر تالی زد. بارام مجری این تحقیقات گفت استرس بخشی از زندگی است و نمی توان مانع آن شد. به گفته او این یافته‌ها می‌تواند نقش مهمی در تهیه داروهایی برای جلوگیری از این تاثیرات نامطلوب داشته باشد و این موضوع را توضیح دهد كه چرا برخی افراد فراموشكار هستند و یا برای بازیابی اطلاعات در موقعیت‌های پراسترس دچار مشكل می‌شوند .

بارام و همكارانش در این تحقیق فرایند جدیدی را شناسایی كردند كه در آن استرس موجب این تاثیرات می‌شود.

این پژوهشگران دریافتند بیش از نقش كورتیزول (هورمون شناخته شده استرس)، كه در سراسر بدن جریان دارد ، استرس شدید ، مولكولهایی موسوم به كورتیكوتروپین آزادكننده هورمون‌ها (سی آر اچ) را فعال می‌كند كه در نتیجه آن، فرایند جمع آوری اطلاعات و ذخیره آنها در مغز مختل می‌شود.

به گفته محققان با متوقف كردن تعامل مولكولهای سی آر اچ با مولكولهای گیرنده آنها ، آسیبی كه به علت استرس، به مناطق دخیل در یادگیری و حافظه وارد شده بود از بین رفت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha