مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: بهره برداری از كیسه‌های فیلتردار (Prestorage Filter) جهت بیماران تالاسمی برای اولین بار در خاورمیانه در 24 استان كشور آغاز شد.

دكتر بشیر حاجی بیگی رییس درمانگاه تالاسمی بزرگسالان در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: فرآوری خون كم لكوسیت به روش فیلتراسیون پیش از ذخیره و استفاده از كیسه‌های خون فیلتردار برای اولین بار در كشور به منظور كاهش عوارض ناشی از دریافت مداوم خون در بیماران تالاسمی در 24 مركز انتقال خون استان‌های مختلف انجام می‌شود.


وی با بیان این كه كیسه‌های جدید مجهز به فیلتر لكوسیت است، تصریح كرد: این كیسه‌ها برای اولین بار در استان سیستان و بلوچستان و در مركز انتقال خون زاهدان مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر در مراكز انتقال خون با جمعیت بالای بیمار تالاسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته علل انجام جداسازی لكوسیت‌ها از محصول خونی به وسیله فیلتر، جلوگیری از واكنشهای تب زا و نیز برای بیمارانی است كه تحت درمان طولانی مدت با تزریق خون قرار دارند.


مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح كرد: حذف لكوسیت از خون به فرآیند جداسازی لكوسیت‌ها (سلولهای سفید خون) از محصول خونی به وسیله فیلتراسیون تا حد زیر سطح معین شده را می‌گویند و علت انجام آن جلوگیری از آلوایمونیزاسیون و واكنش‌های تب زای تزریق خون و جلوگیری از انتقال تعدادی از ویروس‌ها و باكتری‌ها و شاید كاهش موارد ایجاد جنون گاوی می‌باشد.


وی درباره كاركرد كیسه‌های فیلتردار خاطرنشان كرد: در این روش كیفیت بالای تركیبات خون حفظ می‌شود و حذف لكوسیت (گلبولهای سفید خون) به صورت یكنواخت و عالی صورت می‌پذیرد كه روش بسیار موثری جهت كاهش ریسك انتقال بیماری‌های ویروسی و واكنشهای ایمنی به خون تزریقی است.


حاجی بیگی افزود: امروزه تنها كشورهای استرالیا، پرتغال، كانادا، انگلستان و نیوزلند موفق به خارج سازی صد درصد لكوسیت‌ها با استفاده از روش فیلتراسیون شده‌اند.


دكترحاجی بیگی با بیان این كه درمانگاه تالاسمی بزرگسالان ظفر بزرگترین مركز تالاسمی خاورمیانه است، اظهار كرد: از ابتدای سال جاری تاكنون تعداد شش هزار و 750 واحد خون به مصرف بیماران تالاسمی این درمانگاه وابسته به سازمان انتقال خون ایران رسیده است.


وی ادامه داد: درمانگاه تالاسمی بزرگسالان ظفر روزانه پذیرای 60 نفر از بیماران تالاسمی از اقصی نقاط كشور است كه جهت مشاوره پزشكی و تزریق خون و ویزیت‌های تخصصی پزشكی به این مركز مراجعه می‌كنند.

دكتر حاجی بیگی با بیان این كه درمانگاه تالاسمی بزرگسالان ظفر دارای 45 تخت بستری است كه به صورت روزانه پذیرای بیماران جهت تزریق خون می‌باشد، ‌تصریح كرد: تعداد یكهزار و 500 بیمار در این مركز دارای پرونده كامل پزشكی هستند كه از این بین، ‌تعداد 400 نفر دارای پرونده تزریق خون می‌باشند.


وی خاطرنشان كرد: همچنین از ابتدای سال جاری تاكنون هشت هزار و 235 نفر به درمانگاه تالاسمی بزرگسالان ظفر جهت ویزیت و تزریق خون مراجعه كرده‌اند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha