هپاتیت ‪ B‬بیماری شایع و خطرناكی كه پیشگیری از آن به مراتب آسان تر از درمان این بیماری است.

به گزارش ایرنا ، كارشناسان می‌گویند : اهمیت این بیماری از آن لحاظ است كه یكی از اعضای حساس بدن یعنی كبد را درگیر می‌كند كه نقش حیاتی در سامانه بدن و سلامتی انسان دارد.

به گفته‌ی آنان، تاكنون هیچ درمانی برای هپاتیت حاد ‪ B‬شناخته نشده است و پیشگیری به واسطه واكسیناسیون بهترین راه مناسب برای دور ماندن از این بیماری خطرناك است.

بیش از دو میلیارد نفر از جمعیت دنیا با ویروس هپاتیت ‪ B‬برخورد دارند و به این ویروس آلوده شده‌اند و حدود ‪ ۳۵۰‬تا ‪ ۴۰۰‬میلیون نفر در دنیا ناقل این ویروس می‌باشند كه حدود ‪ ۹۰‬درصد از این ناقلان سالم در مناطق در حال توسعه و یا توسعه نیافته زندگی می‌كنند.

براساس مطالعات انجام یافته، ایران در ردیف كشورهای با شیوع متوسط این بیماری قرار دارد و به نظر می‌رسد كه دو تا سه درصد جمعیت ایران ناقل مزمن این بیماری باشند كه پراكندگی آنان در مناطق مختلف یكسان نیست.

كارشناس بیماری‌های مركز بهداشت استان اردبیل می‌گوید: كبد بدن انسان را از عفونت‌ها و میكرب‌ها محافظت و مواد سمی را از خون خارج می‌كند و ذخیره انرژی برای به حركت در آوردن عضلات، كنترل قند خون ، هورمون‌ها و آنزیم‌ها و تنظیم كلسترول بر عهده این عضو می‌باشد.

جاماسب مقدم، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بیماری هپاتیت در نتیجه التهاب كبد ایجاد و به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود و عامل بروز آن انواع ویروس‌ها، داروها، الكل و جایگزینی بافت چربی در كبد است.

وی افزود : بیماری هپاتیت به انواع ‪ E ، D ، C ، B ، A‬و ‪ G‬تقسیم می‌شود اما هپاتیت ‪ B‬كه در واقع عفونتی است كه ابتدا به شكل حاد ایجاد می‌شود و ممكن است سیر مزمنی داشته باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته او حدود ‪ ۹۰‬درصد افرادی كه به هپاتیت مبتلا می‌شوند به هپاتیت حاد مربوط می‌شود و یك تا دو درصد از این موارد منجر به هپاتیت برق آسا می‌شود كه از این میزان هم ‪ ۳۰‬تا ‪ ۵۰‬درصد به مرگ بیمار می‌انجامد.

وی گفت: كمتر از ‪ ۱۰‬درصد افراد مبتلا به هپاتیت دچار هپاتیت از نوع مزمن می‌شوند كه در نهایت به بیماری سیروز یا سرطان كبدی منجر می‌شود.

وی افزود: تزریق وریدی دارو و مواد مخدر با سرنگ مشترك، تماس با وسایلی مانند مسواك و تیغ آلوده به خون، تماس جنسی با بیمار مبتلا ، تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، خراش پوستی یا مخاطی طی تماس نزدیك بدنی با فرد بیمار، خالكوبی، انتقال از مادر به جنین و انتقال از طریق پیوند اعضا از راه‌های انتقال بیماری هپاتیت هستند.

به گفته او، مشكل اساسی در بیماری هپاتیت ‪ B‬این است كه اغلب افراد مبتلا فاقد علایم و شكایات مشخص هستنداما دربعضی ازبیماران علایمی شبیه آنفلوانزا از قبیل بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، تب، ضعف، خستگی و درد خفیف شكم مشاهده می‌شود.

وی افزود: سایر علایمی كه در این بیماری ممكن است مشاهده شوند عبارتند از ادرار پر رنگ، زرد شدن پوست و چشم‌ها كه به این حالت یرقان گفته می‌شود و تنها راه برای كشف و تشخیص افراد مبتلا انجام آزمایش خون است.

او گفت : انجام واكسیناسیون كه بطور كامل بی‌خطر است در بیش از ‪ ۹۰‬درصد موثر بوده و افراد را در مقابل ویروس این بیماری محافظت می‌كند و هدف از واكسیناسیون جلوگیری از ایجاد عفونت مزمن هپاتیت ‪ B‬و در نتیجه پیشگیری از عوارض آن نظیر سیروز یا سرطان كبد است.

جاماسب مقدم می‌گوید: سن خاصی برای زدن واكسن هپاتیت وجود ندارد اما برنامه كشوری در ایران این است كه تمام كودكان بعد از تولد علیه این بیماری واكسینه شوند.

او گفت: در برنامه جدید تلاش بر این است كه تمام نوجوانانی كه به سن جوانی و ‪ ۱۸‬سالگی وارد می‌شوند نیز در صورتیكه تا قبل از آن واكسینه نشده اند در مقابل هپاتیت واكسینه شوند و این برنامه پارسال برای متولدان سال ‪ ۱۳۶۸‬و امسال برای متولدان سال ‪ ۱۳۶۹‬در حال اجرا می‌باشد.

وی افزود: در استان اردبیل ‪ ۳۱‬هزار نفر باید علیه این بیماری واكسینه شوند و از همه افرادی كه واكسن دریافت نكرده‌اند درخواست می‌شود برای واكسیناسیون علیه بیماری هپاتیت به خانه‌های بهداشت و مراكز بهداشتی استان اردبیل مراجعه كنند.

به گفته او، پرسنل مراكز بهداشتی و درمانی كه با ترشحات خون سر و كار دارند، بیمارانی كه بطور مكرر خون دریافت می‌كنند مانند تالاسمی‌ها و همو فیلی‌ها، اعضای خانواده فردی كه مبتلا به هپاتیت ‪ B‬است ، كودكانی كه در كانون‌های اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند ، كودكان عقب مانده ذهنی ، خانه‌های سالمندان ، آتش نشانان ، امدادگران اورژانس ، زندانبانان ، كارشناسان آزمایشگاه‌ها و تحقیقات جنایی ، افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی و اعتیاد تزریقی و افراد آلوده به هپاتیت ‪ C‬و رفتگران شهرداری از گروه‌های در معرض خطر این بیماری می‌باشند.

وی افزود: این گروه‌ها در جامعه شناسایی شده‌اند و با انجام واكسیناسیون آنان می‌توانیم خطر بیماری هپاتیت ‪ B‬را به نحو چشمگیری كاهش دهیم.

استان اردبیل دارای یك میلیون و ‪ ۲۰۰‬هزار نفر جمعیت می‌باشد كه حدود نیمی از آنان درشهرها و بقیه در روستاها سكونت دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha