معاونت سلامت وزیر بهداشت با اشاره به دستور رییس جمهور در مورد گسترش طرح پزشك خانواده از اجرای این طرح در شهرهای شامل 50 تا 60 هزار نفر جمعیت در سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید موید علویان در نشست خبری درآستانه هفته سلامت گفت: در طرح پزشك خانواده با به كارگیری بیش از 5 هزار و 600 پزشك و 4 هزار ماما دستاوردهای بسیار مطلوبی را در تحول نظام سلامت به دست آوردیم.

وی با بیان اینكه تا پیش از اجرای طرح پزشك خانواده، مردم در هنگام بیماری به پزشك مراجعه می‌كردند، یادآور شد: ‌در حال حاضر نگاه سلامت محور در حال استقرار است به طوری كه پزشكان خانواده در روستاها به سراغ مردم رفته و حتی به رفع مشكلات اجتماعی می‌پردازند.

وی با اشاره به فعالیت‌های مطلوب نظام سلامت در سال 86 گفت: در سال جاری وقوع طوفان گونو بسیاری از كشورهای منطقه از جمله پاكستان و ایران را تحت تاثیر قرار داد اما خوشبختانه با اقدامات مناسب و به جا هیچ موردی از شیوع بیماری وبا در كشور مشاهده نشد و بیماری مالاریا نیز كه با افزایش مختصری مواجه شده بود بلافاصله توسط تیم‌های بهداشتی تحت كنترل درآمد.

معاون سلامت وزیر بهداشت همچنین با اشاره به بارش سنگین برف در سال 86 اظهار كرد: در برخی مناطق، رسیدگی به زنان باردار حتی تا 24 ساعت هم به طول كشید و شبكه اورژانس برای انتقال مادران در آستانه وضع حمل با مشكلاتی مواجه بودند.

وی از سوی دیگر آلودگی هوا را از جمله مسائل همیشگی كلان شهرها دانست و اعلام كرد: در سال گذشته در مواقع وضعیت هشدار هوا حتی گاهی آمار مرگ و میر نیز افزایش یافت.

به گزارش ایسنا معاون سلامت وزیر بهداشت در ادامه با تاكید بر این كه وزارت بهداشت تنها 25 تا 30 درصد به طور مستقیم در سلامت مردم تاثیر گذار است به نقش پراهمیت سایر وزارتخانه‌ها و ‌عوامل اجتماعی از جمله سواد و فقر اشاره و اظهار كرد: امیدواریم در سال 87 همكاری بین وزارتخانه‌ها بیشتر شود.


به گزارش ایسنا علویان در این نشست به برنامه‌های هفته سلامت كه از 16 تا 24 فروردین سال آینده برگزار می‌شود، اشاره كرد و گفت: سخنرانی وزیر بهداشت در نماز جمعه،‌ نواختن زنگ سلامت در مدارس، برگزاری مراسم روز جهانی بهداشت، مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت به صنایع غذایی برگزیده، مراسم جشن هسته‌ای، بازدید از یك رسانه‌، نقد فیلم SICKO،‌ نشست با اصحاب سینما، ‌بازدید وزیر بهداشت و معاونین از یكی از آسایشگاه‌های جانبازان و برگزاری دومین همایش خیرین و واقفین عرصه سلامت كشور، به ترتیب از برنامه‌های این ده روز خواهد بود.

علویان همچنین عناوین پیشنهادی روزهای هفته سلامت را اعلام كرد.

وی گفت: ‌شنبه 17 فروردین با عنوان سلامت و همكاریهای بین بخشی، یكشنبه 18هجدهم با عنوان سلامت و تغییرات آب و هوایی، دوشنبه نوزدهم با عنوان سلامت، تغذیه و گروه‌های در معرض خطر، سه شنبه بیستم با عنوان سلامت و فناوریهای نوین، چارشنبه بیست و یكم با عنوان سلامت و پزشك خانواده، پنج شنبه بیست و دوم با عنوان سلامت و جامعه عاری از دخانیات، جمعه بیست و سوم با عنوان سلامت و تحرك جسمانی نام گرفته‌اند.


به گزارش ایسنا دكتر نوریان معاون اول سازمان هواشناسی كه در این نشست حضور داشت با اشاره به نقش صنعتی شدن جوامع در 50 سال اخیر در تغییرات آب و هوایی به تغییر الگوی وزش باد در نواحی مركزی به ویژه استان مركزی و اصفهان در سال 84 اشاره كرد و گفت: به دلیل اثرات گازهای گلخانه‌ای، حرارت دمای تهران 6/0 درجه گرمتر شده است.

وی همچنین كاهش روزهای سرد و افزایش روزهای گرم در تهران را از تبعات منفی آب و هوا دانست و اظهار كرد: سرعت رشد بیابان زایی، آتش سوزی جنگل‌ها و تغییر علوفه از دیگر اثرات منفی تغییرات آب و هوایی هستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha