یك متخصص کلیه و فشار خون گفت: مایع درمانی در نارسایی کلیوی سبب بدتر شدن وضعیت بیمار و به خصوص وضعیت تنفس می‌شود.

دکتر محمد حسین رسول زادگان در گفت وگو با ایسنا، در خصوص بیماری نارسایی کلیوی عنوان كرد: بیماری‌های نارسایی حاد کلیوی معمولا علائم خود را به صورت ناگهانی بروز می‌دهند که طیف علائم، بستگی به نوع درگیری کلیه دارد و عفونت‌های حاد خود را با تب و لرز و علائم ادراری مثل سوزش ادرار و تکرر ادرار نشان می‌دهند كه نارسایی حاد کلیه معمولا با تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی و در افراد مسن گاهی با کاهش سطح هوشیاری همراه است.

وی پیشگیری در این زمینه را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: پیشگیری از نارسایی حاد کلیه با کنترل مرتب و آزمایشات کلیوی و فشار خون و اجتناب از مصرف مسکن و داروهایی نظیر جنتامایسین (gentamycine) با دوز بالا که برای کلیه سمی هستند، صورت می‌گیرد.


این متخصص پیوند کلیه اظهار داشت: توجه به تغییرات اخیر در علائم بیماری‌های کلیوی بسیار مهم است. به عنوان مثال، فرد مسنی که اخیرا دچار كاهش ادرار شده بلافاصله باید به متخصص کلیه مراجعه كند. در صورتی كه مدت زیادی از بروز نارسایی کلیه گذشته باشد، اقدامات بسیار موثری در جهت برگرداندن کلیه نمی‌توان انجام داد. بنابراین مراجعه سریع ضروری است.

دکتر رسول‌زادگان درباره مصرف مایعات در درمان این بیماری گفت: به جز عفونت‌های شدید کلیه و سنگ کلیه که توصیه به مایع درمانی می‌شود در بقیه موارد به خصوص بیماری‌های مزمن کلیه و افرادی که دچار نارسایی کلیه هستند، مصرف مایعات نه تنها سودمند نیست بلکه سبب بدتر شدن وضعیت بیمار به خصوص وضعیت تنفس می‌شود.

وی افزود: از آنجا كه در مراحل انتهایی بیماری کلیه تحت عنوان (ESRD) کلیه قادر به دفع مایعات زیاد نظیر یک کلیه طبیعی نمی‌باشد، بنابراین مهمترین اقدام در پیشگیری از بیماری‌های حاد کلیوی مراجعه سریع در صورت تغییر علائم می‌باشد.

این فوق تخصص کلیه و فشار خون تصریح کرد: برخلاف آنچه که تصور می‌شود، سونوگرافی کلیه در نارسایی کلیه حتی با عفونت زیاد قادر به نشان دادن و تشخیص دقیق نیست و صرف یک سونوگرافی طبیعی کلیه نمی‌توان عفونت‌ها را به تنهایی تشخیص داد.

وی اضافه كرد: آن چه که در تشخیص می‌تواند کمک کننده ‌باشد، آزمایش ادرار، اوره و کراتینین است. تنها در مراحل انتهایی کلیوی که اندازه کلیه‌ها کوچک می‌شود سونوگرافی می‌تواند کمک کننده باشد برای این كه نارسایی از مزمن افتراق داده ‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های كلیه در پایان اظهار كرد: سونوگرافی در موارد انسداد ادراری و سنگ‌های ادرای بسیار كمك كننده است و روش تشخیص ارجح رادیولوژیك در بسیاری از بیماری‌های كلیوی می‌باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha