سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10116

دانشمندان آمریكایی پروتئین‌هایی را شناسایی كرده‌اند كه مانع از رشد تومورهای مدولوبلاستوم یكی از سرطانهای مغز نادر اما كشنده كودكی می‌شود به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، محققان بیمارستان كودكان سنت جود آمریكا اعلام كردند، این یافته‌ها می‌تواند به ارائه درمانهای مطمئن تری برای این تومورهای بسیار تهاجمی منجر شود.

این گروه دریافت كه یكی از گذرگاههای سیگنال‌دهنده مغز، مانع از رشد این تومورها می‌شود. پژوهشگران سه پروتئین به نامهای ‪ BMP2‬و ‪ BMP4‬و ‪ BMP4‬را كشف كرده‌اند كه سلولهای بدخیم را به گسترش در بین سلولهای طبیعی و سالم تحریك می‌كند.

مارتین روسل مجری این تحقیقات در بیانیه‌ای اعلام كرد: فكر می‌كنیم مسیری را شناسایی كرده‌ایم كه می‌توان از آن برای پیشگیری و ممانعت از شكل‌گیری تومورها استفاده كرد و آن را هدف بالقوه‌ای برای درمان در نظر گرفت.

چندین گروه تحقیقاتی در پی كشف سازوكار سیگنال‌دهنده پیچیده‌ای هستند كه تكثیر سلولهای موسوم به ‪ ) GNPs‬دانه‌های اولیه سلولهای عصبی) را كنترل می كند.

این سلولها در طول یك سال اول زندگی در مخچه به سلول‌های عصبی تبدیل می شوند. اما قطع این فرایند تفكیك پذیری می‌تواند به بروز بیماری مدولوبلاستوم منجر شود.

تحقیقات پیشین نشان داده بود كه تحریك ‪GNP‬ها برای تبدیل به سلول‌های عصبی به اتصال ‪BMP‬ها به مجموعه‌ای از گیرنده‌ها بر روی سطح سلول نیاز دارد.

به گفته راسل تاثیر ‪ BMP‬بر سلولهای طبیعی ‪ GNP‬تقریبا در سلولهای توموری مشابه ‪ GNP‬تقلید می‌شود.

این محققان در تجربیاتشان به صورت كشت سلولی دریافتند ‪BMP‬ها هنگام تقسیم ‪GNP‬ها به سرعت باعث از بین رفتن پروتئینی به نام ماث ‪ ) ۱‬ ‪ ( Math 1‬می شوند كه این اتفاق در نورون‌های غیر قابل تكثیر نمی‌افتد.

دانشمندان ‪ ۱۲‬ساعت پس از افزودن ‪ , BMP‬اثری از پروتیین ماث ‪ ۱‬را نیافتند و رشد سلولی به سرعت متوقف شد.

هرچند هنوز شیوه دقیق كار ماث ‪ ۱‬شناسایی نشده است اما ثابت شده است كه در موش‌ها این پروتئین درشكل‌گیری یك مغز طبیعی نقش بسیار مهمی دارد.

به گفته پژوهشگران مخچه موشهایی كه از طریق مهندسی ژنتیك ژن سازنده پروتئین ماث یك را نداشتند، رشد نكرد.

دانشمندان با استفاده از یك ویروس دستكاری شده، ژن ‪ BMP‬را به سلولهای سرطانی تزریق و مشاهده كردند این انتقال نه تنها مانع از رشد تومور شد بلكه سلولهای سرطانی را به تبدیل به سلولهای عصبی تحریك كرد.

نتایج این تحقیقات در نشریه ژن و رشد منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha