با توجه به استفاده مردم از غذاهای آماده و نیم پز در روز طبیعت باید نكات ایمنی و بهداشتی را در خصوص استفاده از این نوع مواد غذایی مورد توجه قرار داد.

دكتر مسعود كیمیاگر متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: در روز طبیعت باید نهایت اعتدال در مصرف مواد غذایی رعایت شود هم چنین اصول بهداشتی را در طبخ مواد خوراكی باید لحاظ كرد با توجه به آمار بالای مسمومیت در این روز توصیه می شود كه از غذاهای خانگی آن هم در صورتی كه ماده غذایی به طور كامل در منزل پخته شده باشد استفاده كرد.

وی ادامه داد: مواد غذایی كه صبح استفاده شده است نباید برای غروب و شام استفاده كرد زیرا در این فاصله زمانی چون ماده غذایی در یخچال نگهداری نشده است زمینه مناسب را برای رشد انواع میكروب ها داشته است.

وی اظهار داشت: غذا یا باید در مقصد مورد نظر پخته و طبخ شود یا از منزل پخته شده و به مقصد مورد نظر ببرند و از غذاهای نیم پز به هیچ عنوان استفاده نكنند چون در فاصله زمانی مورد نظر و در دمای 50 تا 55 درجه میكروب ها سریعاً رشد می كنند.

کیمیاگر تصریح كرد: مواد غذایی را حتی الامكان به صورت خشك و خنك نگهداری كنیم تا خیس نشوند و زمان استفاده و مصرف آن ها را مخلوط كرد به خصوص رشد میكروب در موادی مانند گوشت و مرغ سریع است.

*افراد سالمند بیشتر مستعد بیماری های گوارشی در روز طبیعت می شوند

دكتر كیمیاگر در خصوص مصرف انواع مواد غذایی برای افرادی كه مبتلا به فشار خون، چربی خون و یا دیابت هستند به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: این افراد بیشتر از سایرین باید اعتدال را در مصرف مواد غذایی رعایت كنند زیرا كه مصرف مقدار كمی تنقلات، شیرینی، گوشت قرمز، نمك و سایر موادی كه مصرفشان برای این بیماران مضر است می تواند مشكلات گوارشی و حتی افزایش ناگهانی فشار خون قند خون و چربی خون را برای این ابراد به دنبال داشته باشد.

وی تاكید كرد: مصرف كاهو می تواند تغذیه مناسبی برای همه افراد در این روز باشد و استفاده كمتر از فست فودها به دلیل داشتن سدیم، نمك، انواع افزودنی ها و چربی بالا می تواند كمك موثری به سلامت افراد در این روز بكند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: استفاده از انواع میوه و سبزی ها در این روز برای تمامی رده های سنی بسیار مناسبی بوده و تا حد امكان از مصرف غذاهای اماده كه نیترات و نیتریت بالایی دارند باید خودداری كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha