سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10125

مارگزیدگی از جمله حوادث پرخطری است كه در صورت معالجه نكردن باعث تخریب كبد می شود.

فاطمه مهاجربانان فرخی زاده، متخصص پوست به باشگاه خبرنگاران گفت: درد شدید در محل گزیدگی، تورم، كبودی، ضعف عمومی، نبض تند، تهوع، سرگیجه، كوتاهی تنفس، شوك، كاهش قدرت دید، تغییر رنگ پوست و احساس تشنگی و خواب آلودگی از علائم اولیه مارگزیدگی هستند.

وی افزود: در چنین شرایطی باید عضو گزیده شده را بی حركت نگه داشت و بالای محل گزیدگی را با سرعت به صورتی ببندید كه انگشت سبابه در زیر آن بلغزد و جریان خون شریانی ادامه پیدا کند.

این متخصص پوست با اشاره به اینكه عضو گزیده شده را تا حد امكان باید پایین تر از سطح قلب قرار داد تصریح کرد: این كار سرعت رسیدن خون را از عضو آسیب دیده به قلب كاهش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: محل گزیدگی را به شكل × یا + با چاقوی تیز ضدعفونی شده با آتش، شكاف دهید و محل زخم را در صورتی كه در دهان  یا زبان خود زخم یا بریدگی نداشته باشید به سرعت بمكید و سپس خالی كرده، بهتر است از یك وسیله مكنده مثل شیردوش یا بادكش استفاده كنید، این كار باید 30 تا 60 دقیقه ادامه یابد، پس از خارج كردن سم، نوار را كمی شل كنید و محل زخم را با اكسیژنه شستشو دهید بایدتوجه داشته باشیم فرد مصدوم همواره گرم نگه داشته شود در غیر این صورت لرزش های شدیدی در بدن وی ایجاد می شود، در صورتی كه بیمار حالت تهوع ندارد، به وی مایعات گرم مانند چای، قهوه همراه با شیر بدهید و در صورت نیاز به مصدوم تنفس مصنوعی بدهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha