کزاز نوعی بیماری عفونی است که انسان از طریق ورود نوعی باکتری به بدن به آن مبتلا می‌شود.

امکان ابتلا به کزاز از طریق زخم‌های ایجاد شده با اشیای آلوده وجود دارد

کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت استان اردبیل گفت: علت این بیماری خود باکتری نیست، بلکه سمی است که به محض ورود باکتری به بدن توسط آن ترشح می‌شود.

دکتر بابک گروسی، روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این باکتری در خاک، کودهای حیوانی و فلزات پوسیده بیشتر دیده می‌شود و با ورود آن به بدن اگر محیط بی‌هوازی ایجاد شود، باکتری مزبور رشد و تولید سم خواهد کرد.

او گفت: با آزاد شدن تدریجی سم در بدن انسان گرفتگی عضلانی که علامت عمده بیماری کزاز است، بروز می‌کند.

وی افزود: گرفتگی عضلانی با پیشرفت سم در بدن به تدریج گسترش یافته و با درگیر کردن عضلات تنفسی و انسداد راه تنفس منجر به مرگ بیمار می‌شود.

دکتر گروسی ، تاکید کرد بیماری کزاز اغلب گروه‌هایی از جامعه که سر و کارشان با خاک و فلزات آلوده است از جمله کشاورزان و آهنگران را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا او گفت: همچنین نوزادانی که هنگام تولد بند ناف آنان با اشیای آلوده و بدون ضد عفونی بریده می‌شود، امکان ابتلا آنان به این بیماری وجود دارد.

وی افزود: در زخم‌های سطحی و تمیز سابقه واکسیناسیون بیمار بررسی می‌شود و اگر سابقه تکمیل و از آخرین نوبت تزریق واکسن کمتر از ‪ ۱۰‬سال سپری شده باشد هیچ اقدامی انجام نمی‌شود و اگر بیش از ‪ ۱۰‬سال باشد واکسن تزریق می‌شود.

بیشتر بدانید: کزاز از پیشگیری تا درمان 

وی افزود: در زخم‌های عمیق و کثیف اگر سابقه واکسیناسیون بیش از پنج سال باشد و نیز در افرادی که زخم برداشته‌اند اما سابقه واکسیناسیون کزاز ندارند بدون استثنا واکسن زده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا وی به مردم توصیه کرد که در صورت ایجاد هرگونه زخم و خراش در بدن محل زخم را با آب و صابون شست و شو دهند و آن را از هر گونه جسم و مواد پاک و به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

وی تجویز آنتی‌بیوتیک‌های مخصوص توسط پزشک را نیز از مواردی اعلام کرد که بعد از ایجاد زخم باید انجام گیرد.

او گفت: طبق برنامه زمان‌بندی شده کشوری هر فرد در پنج نوبت شامل دو ، چهار ، شش و ‪ ۱۸‬ماهگی و در سنین چهار تا شش سالگی واکسن کزاز دریافت می‌کند اما توصیه می‌شود که تزریق واکسن برای تمام افراد بزرگسال در هر ‪۱۰‬ سال یکبار تکرار شود.

وی افزود : واکسن کزاز بسیار کم هزینه است و در صورت نبود ضرورت یعنی در موارد زخم‌های کثیف که سابقه واکسیناسیون فرد کامل نباشد که هم واکسن کزاز و هم تتابولین تزریق می‌شود نیازی به تزریق تتابولین که گران قیمت است وجود ندارد.

او گفت : در چهار سال اخیر هیچ موردی از کزاز نوزادی و کزاز شغلی که به تایید مراکز بهداشتی استان برسد در استان اردبیل دیده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha