چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10131

بر اساس یک مطالعه انجام شده رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری خطر سکته قلبی و مغزی را برای افرادی که بیماری های قلب و عروق دارند کاهش می دهد.

حمله قلبی و سکته مغزی یکی از اصلی ترین علل مرگ به شمار می روند، اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد افرادی که گیاهخوار هستند کلسترول "بد" کمتری دارند.


بسته شدن رگ های قلب علت اصلی مشکلات قلبی است اما پژوهشگران موسسه کارولینسکا در استکلهم می‌گویند خطر این بیماری ها با خوردن غذاهایی که فاقد مواد حیوانی است کاهش می یابد.


در این مطالعه 28 داوطلب یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری گرفتند که شامل پروتئین، کربو هیدرات و مواد نشاسته ای و چربی بود.


این رژیم غذایی شامل سبزیجات، میوه، ذرت، تخمه آفتاب گردان و ارزن می شد.


28 نفر دیگر نیز یک رژیم غذایی سالم گرفتند که همین میزان پروتئین، کربو هیدرات و چربی داشت.


در این رژیم غذایی چربی های اشباع شده کمتر از 10 درصد از انرژی روزانه را تامین می کرد و از غلات سبوس دار نیز تا حد امکان استفاده می شد.


مقایسه نتایج این مطالعه نشان داد که گروهی که دارای رژیم غذایی گیاهی بودند میزان کلسترول به خصوص نوع "بد" یعنی ال اس ال خود را توانستند به میزان قابل توجهی کاهش دهند، اما در مقابل تغییر محسوسی در کلسترول افرادی که رژیم غذایی غیرگیاهی داشتند، حاصل نشد.


پژوهشگران به "شواهد زیادی" اشاره می کنند که نشان می دهد این تغییرات برای پیشگیری از گرفتگی رگ‌های قلبی بسیار موثر هستند.


با این وجود کارشناسان هشدار می دهند: "رژیم غذایی گیاهی ممکن است در کاهش کلسترول موثر باشد، اما به راحتی نمی تواند همه مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین کند."

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha