چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10133

موضوع سرانه واقعی درمان، از جمله محورهای اساسی سال 86 در حوزه بهداشت و درمان کشور بود که متاسفانه بدون نتیجه ماند و آنچه در نهایت برای سال 87 تصمیم گیری شد، نصف رقم واقعی بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، در حالی که سرانه درمان برای سال 86 حدود 4600 تومان تعیین شده بود، کارشناسان و دست اندرکاران حوزه سلامت بر این عقیده بودند که چنین سرانه ای هرگز نخواهد توانست کام مردم را شیرین کند و این وضعیت باعث خواهد شد بر هزینه های درمان بیماریها که از جیب مردم پرداخت می شود، افزوده شود.

لذا، از همان ابتدا تصمیم بر آن شد که دولت را با این واقعیت مشکل آشنا ساخته تا بلکه بتوانند این سرانه را برای سال 87 به عدد واقعی نزدیک تر کنند. به طوری که شاهد برگزاری نشست های تخصصی، همایش ها و میزگردهای متعددی با محوریت سلامت و نقش سرانه درمان در ارتقاء بهداشت مردم، بودیم اما آنچه در نهایت از سوی دولت ارائه شد، رقمی در حدود 5400 تومان بود که این عدد با سرانه واقعی درمان تا حدود زیادی اختلاف دارد.

عدد پیشنهادی دست اندرکاران حوزه سلامت، برای سرانه درمان در سال 87، حدود 9600 بود که این تفاوت آشکار در اعلام سرانه از سوی دولت، نشان از اختلاف دیدگاههای کارشناسی در حوزه سلامت دارد. به طوری که دکتر امیدوار رضایی (رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم)، از واقعی دیده نشدن سرانه درمان در بودجه 87 ، اظهار تاسف نمود.

دکتر محمدرضا نوروزی (دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور) در این ارتباط گفت: موافقت دولت با عدد 5500 تومان سرانه درمان برای سال 87 ، افت 50 درصدی خدمات در حوزه بهداشت و درمان را برای مردم در پی دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم، علت بروز چنین وضعیتی را ناشی از نبود متولی واحد در حوزه سلامت دانست و گفت: وجود چنین وضعیتی باعث شده هر کسی برای خودش اعتبار بگیرد و سیاستگذاری کند. بنابراین، تا زمانی که اهداف در نظام سلامت مشخص نباشد، افزایش اعتبارات و بودجه کارساز نخواهد بود.

رضایی، فراموشی مقوله سلامت در سایر بخشهایی که دولت سرمایه گذاری می کند را، مورد اشاره قرار داد و افزود: متاسفانه تهدیدات جدی از طرف سایر بخشها متوجه سلامت مردم است اما توجهی به آنها نداریم.

دکتر عبدالرسول صداقت (رئیس انجمن رادیولوژی ایران)، با اشاره به سرانه درمان 5500 تومانی در سال 87 ، تصریح کرد: قطعا این سرانه باعث خواهد شد سهم مردم از پرداخت هزینه های درمانی به بالای 70 درصد برسد.

متاسفانه این هشدارها و گوشزدها از سوی کارشناسان و دست اندرکاران حوزه های مرتبط با امر سلامت، هیچ افاقه ای نکرد و آنچه از سوی دولت تصویب شد، همان رقم نزدیک به 5500 تومان بود و این موضوع به معنای در پیش بودن روزهای سخت و طاقت فرسا در حوزه بهداشت و درمان کشور خواهد بود که مردم کم درآمد و محروم جامعه بیش از سایر اقشار از بروز چنین وضعیتی دچار آسیب خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha