پرونده دفن غیر بهداشتی زباله های بیمارستانی از ابتدای سال گذشته توسط کمیسیون اصل نود مجلس و دادستانی کل کشور به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت مردم مطرح اما در نهایت تمام هشدارها تنها منجر به تهیه و تصویب یک آئین نامه اجرایی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، پرونده دفن غیر بهداشتی زباله های بیمارستانی پس از سالها بی توجهی در نهایت پس از هشدارهای کمیسیون اصل نود مجلس هفتم و دادستانی کل کشور به عنوان مدعی العموم تا حدودی جدی گرفته شد و بنا شد به لحاظ اهمیت این موضوع و ارتباط مستقیم آن با سلامت مردم فکر اساسی برای آن اندیشیده شود.

ادامه بی توجهی به روند امحاء زباله های عفونی به خصوص از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت به عنوان متولیان اصلی در این امر منجر شد تا سازمان بهداشت جهانی نیز برای حل این معضل وارد میدان شود.

در نهایت پس از تاکیدات و هشدارهای سازمان بهداشت جهانی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت مکلف شدند تا آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها را جهت مشخص شدن وظایف دستگاه ها جهت اقدام در امر امحاء زباله های عفونی تهیه کنند که این امر نیز همچون سایر طرحها و برنامه هایی که همواره با وقفه در کشورمان به سرانجام می رسد، با تاخیری چند ساله از سوی متولیان امر انجام شد و جهت تصویب به کمیسیون زیر بنایی دولت ارجاع گردید.

آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها پس از کش و قوسهای فراوان و پس از هشدارهای مکرر دادستانی کل کشور و اعضای کمیسیون اصل نود در دولت به تصویب رسید و بناشد به سرعت جهت اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ شود.

در حالی عنوان می شود پرونده زباله های عفونی مختومه و ختم به خیر شده که متاسفانه تاکنون پس از گذشت ماه ها از تصویب آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، اقدامی در جهت امحاء صحیح زباله های عفونی انجام نشده است.

از سوی دیگر حتی تا روزهای پایانی سال گذشته نیز به گفته مدیرکل دفتر بررسی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، آئین نامه ضوابط اجرایی به دستگاه ها ابلاغ نشده بود و مشخص نیست که تاخیر و سهل انگاری در حال حاضر که بهانه فقدان آئین نامه نیز برطرف شده به چه منظور است.

به طور حتم در سال جاری نیز چون سالهای گذشته شعار و هشدار در ارتباط با اهمیت بحث امحاء زباله های عفونی بسیار سر داده خواهد شد اما امید است امسال سال توجه به تمام شعارهایی باشد که تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته و با حرکت جدی دستگاه ها، نگرانی که از این بابت در میان مردم ایجاد شده برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha