بیش از ‪ ۲۰۰‬سازمان خیریه پزشكی در انگلیس از اعضای پارلمان این كشور خواسته اند، از لایحه تحقیقاتی جنجالی دولت درباره جنین پیوندی حمایت كنند.

شبكه خبری بی.بی.سی  در گزارشی افزود: این سازمان‌ها كه عضو انجمن سازمان‌های پزشكی خیریه بریتانیا هستند، بنیاد قلب و سازمان تحقیقات سرطان این كشور را شامل می‌شوند.

بنابر این گزارش، آن‌ها در حمایت از لایحه تحقیقاتی جنین پیوندی كه از تركیب دی ان‌ای انسان و تخمك حیوانات پدید می‌آید، به تمام اعضای پارلمان نامه نوشته اند.

براساس این گزارش، جنین پیوندی نوعی سلول پایه است كه از تركیب دی ان ای ‪ ))DNA‬انسان و تخمك حیوانات حاصل می‌شود، اما چنین اقدامی، حتی در سطح آزمایشگاهی بسیار بحث برانگیز است.

حامیان آن می‌گویند كه این كار، هرچند ریسك‌هایی در بر دارد، اما در سطح آزمایشگاهی و محدود، می‌تواند به یافتن دارو برای بیماری‌های غیر قابل درمانی مانند پاركینسون منجر شود.

بی .بی.سی افزود: اما گروه‌های مذهبی بویژه برخی از سیاستمداران كاتولیك بریتانیا بشدت با تركیب دی ان‌ای انسان و تخمك حیوان مخالفند و این اقدام را غیر اخلاقی می‌دانند.

شماری از اعضای كاتولیك حزب كارگر- یعنی حزب گوردون براون نخست وزیر بریتانیا هم، از جمله مخالفان لایحه یاد شده هستند.

آلن جانسون وزیر بهداشت بریتانیا، ابراز امیدواری كرده است كه امكان یافتن راهی برای جلب رضایت مخالفان وجود دارد.

مقام‌های ارشد كلیسای كاتولیك بریتانیا از دولت خواسته‌اند كه به هوادارانش در پارلمان اجازه دهد كه آزادانه و بدون قید و شرطهای حزبی به لایحه پیشنهادی دولت رای بدهند.

موضوع تحقیق بر روی سلول‌های پایه در آمریكا هم جنجال زیادی برپا كرده است. جرج بوش رئیس جمهوری آمریكا، دست كم دو بار یك مصوبه كنگره را كه بودجه فدرال به تحقیقات درباره سلول‌های پایه اختصاص می‌داد، وتو كرده است.

سلول‌های پایه قابلیت بدل شدن به انواع سلول‌های بدن را دارند، اما از آن جایی كه آن‌ها باید در جریان آزمایش نابود شوند، گروه‌های مذهبی این كار را مثابه كشتن انسان می‌دانند و با آن مخالفند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha