اوریون بیماری خطرناكی نیست و انسان‌ها اغلب در دوران كودكی به آن مبتلا می شوند.

كارشناس بیماری‌های مركز بهداشت استان اردبیل گفت : عامل بیماری اوریون یك نوع ویروس است كه از طریق تنفس فرد مبتلا به افراد دیگر منتقل می‌شود.

دكتر بابك گروسی، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علایم عمده این بیماری تب ، بی‌حالی و تورم غدد بزاقی است و گاهی ممكن است كه فردی به اوریون مبتلا شود اما هیچ علایمی از این بیماری در او ظاهر نشود.

او گفت: به این بیماری در قدیم گوشك می‌گفتند و علت آن این است كه اغلب غدد بزاقی بناگوشی را درگیر می‌كند.

وی افزود: ممكن است شاخص‌ترین علامت بیماری كه تورم غدد بناگوشی است در یك یا دو طرف فك پایین افراد پدیدار شود و بطور معمول بین یك هفته تا ‪۱۰‬ روز ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا دكتر گروسی ، تاكید كرد اوریون بیماری خطرناكی نیست اما گاهی به ندرت ممكن است كه مغز افراد را درگیر كند.

او گفت: همچنین این بیماری ممكن است كه درنوجوانان و جوانان پسر بیضه‌ها را درگیر كند و تاثیراتی احتمالی در ناباروری اینگونه افراد برجای بگذارد.

استراحت كافی و پرهیز از تحرك در این گونه موارد توصیه می‌شود و غذای فرد مبتلا برای بلع آسان باید آبكی باشد و بیمار به منظور خشكی دهان از مایعات بیشتر استفاده كند.

او گفت: گذاشتن حوله گرم روی روی ناحیه غدد بزاقی بهبودی تورم ناشی از بیماری را تسریع می‌كند.

وی افزود: فردی كه به اوریون مبتلا می‌شود بطور دایم در مقابل این بیماری ایمنی پیدا می‌كند.

او گفت: از سال ‪ ۱۳۸۴‬برنامه واكسیناسیون منظم علیه بیماری اوریون در ایران شروع شده‌است و به همراه واكسن‌های سرخك و سرخچه واكسن این بیماری نیز به كودكان تزریق می‌شود.

وی افزود: واكسن این بیماری در دو نوبت یك و شش سالگی به افراد تزریق می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علیرضا ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    0 0
    من امروز بایکی از دوستانم بازی کردم اما نفس در نفس نشده ام و دست هم به او نداده ام فهمیدم اوریون دارد یعنی من هم گرفته ام؟