چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10139

جراحی مدرن امروزه با جراحی متداولی كه اكثر مردم می‌شناسند،فاصله زیادی گرفته و پیشرفتهای بسیاری نیز در این بخش حاصل شده است .

گویا به مزایای انجام اعمال جراحی با كمك رایانه اشاره كرد و افزود:از مشخصات بارز این نوع جراحی آن است كه جراح حتی تماس مستقیم با بیمار ندارد بلكه واسطه مابین جراح و بیمار روباتهای جراحی هستند.

وی ادامه داد: برای موفقیت در استفاده از این روش جراحی نیاز به آن است كه ما بتوانیم از رایانه ،علوم رایانه و علوم تصویرگری پزشكی به شكل بهینه بهره برداری كنیم تا رایانه بتوان روبات را به نحو احسن كنترل كرد تا جراح به هدف مورد نظر خود دست یابد.

گویا افزود: در این میان نقش تصویرگری پزشكی همانند چشم‌های پیشرفته ای است كه برای جراح مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدین شكل این تصاویر پزشكی می‌توانند اطلاعات را در قالب هدایت جراح در حین جراحی و پیش بینی وضعیت بیمار بعد از جراحی و یا حتی برای جلوگیری از تصادم ابزار آلات جراحی با یكدیگر به هنگام اعمال جراحی با بافت‌های حساس بیمار بكار روند.

این محقق ایرانی گفت : در جراحی‌ها معمولا از تصاویر دستگاههای اسكن سریع ام .آر.آی و یا تصاویرجی .ال .تایم سونوگرافی و یا حتی سی .تی .

اسكن استفاده می‌شود.

گویا افزود: صنعت جراحی روباتیك با كمك تصویرگری پزشكی هم اینك گستردگی خوبی در دنیا پیدا كرده و به طور مثال روبات داوینچی كه یكی از روباتهای مشهور جراحی محسوب می‌شود ، هم اینك به تعداد ‪ ۷۰۰‬یونیت در سراسر جهان از جمله آسیا، اروپا و آمریكا نصب شده است .

وی گفت : كیفیت و برتری كه این گونه جراحی‌ها نسبت به جراحی‌های متداول دارند بر همه ثابت شده است و كشورهای مختلف جهان به دنبال آن هستند كه این صنعت را تهیه كرده و كشورشان را به این صنعت تجهیز كنند.

گویا اضافه كرد: ما باید انرژی زیادی را بر روی این صنعت متمركز كنیم و تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهیم تا جوانان مستعد ایرانی در داخل كشور بتوانند در خدمت این شاخه از علم و فناوری قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha