پژوهشگران امریکایی توانستند به اولین نتایج موفقیت‌آمیز درمان موشهای مبتلا به پارکینسون با استفاده از سلولهای شبیه‌سازی شده دست یابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، گروهی از محققان مؤسسه " Sloan-Kettering" در نیویورک موفق شدند با پیوند سلولهای بنیادی جنینی که از سلولهای پوست موشهای آزمایشگاهی مبتلا به بیماری پارکینسون به دست آمده بود، این موشها را درمان کنند.

این دانشمندان به سرپرستی "لورنز استادر" که نتایج تحقیقات خود را در مجله " Nature Medicine" منتشر کرده‌اند، نشان دادند که این پیوند نه تنها هیچ مورد رد پیوند را در بر ندارد، بلکه می‌تواند موجب بهبود بالینی علائم بیماری پارکینسون شود.

این گروه در آزمایشهای خود جراحاتی را در مغز موشهای مبتلا به این بیماری ایجاد کردند و هسته سلولهای اپیدرمی پوست را با استفاده از تکنیک "شبیه سازی درمانی" به داخل سلولهای تخم بدون هسته منتقل کردند آنها سپس این سلولهای شبیه‌سازی شده را کشت داده و پس از آن در بلاستوسیتها توسعه دادند.

به این ترتیب این محققان توانستند 187 خط سلول بنیادی جنینی را از 24 موش مختلف به دست آورند که بیشتر این سلولها در مرحله بعدی به نورونهایی تمایز یافتند که توانایی تولید هورمون "دوپامین" را دارد.

در موشهای درمان شده، سلولهای جدید جایگزین سلولهای بیمار شدند و به این ترتیب موشها توانستند تا حد چشمگیری حرکات و لرزش غیرعادی پاها و دستهای خود را کنترل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha