پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10152

گروهی از دانشمندان امریکایی ژنی را کشف کرده‌اند که اگر به داخل ژن دیگری نفوذ کند عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهد و موجب بروز پیری زودرس می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، از مدتها دانشمندان بعضی از مؤلفه‌های ترمیم DNA از جمله پروتئین CSB  را کشف کرده بودند که به دلایل نامعلومی موجب پیری زودرس می‌شوند. بیشترین موارد پیری زودرس در اثر ابتلا به بیماری با عنوان"سندروم Cockayne" است که به‌واسطه ایجاد یک جهش ژنتیکی در ژن CSB شکل می‌گیرد. این درحالی است که بعضی از افرادی که حامل این جهش ژنی هستند و بنابراین پروتئین CSB را ندارند، تقریباً سالم به نظر می‌رسند.

سندروم Cockayne در حقیقت نوعی آسیب ژنتیکی است که ویژگیهایی شبیه به بیماریهای تخریب نورونی دارد و موجب پیری زودرس می‌شود.

اکنون پژوهشگران دانشگاه واشنگتن که نتایج تحقیقات خود را در مجله علمی PLoS Genetics منتشر کرده‌اند، با بررسی عملکرد ژن نرمال بیان کننده این پروتئین کشف کردند که این ژن محتوی یک ژن دیگری با عنوان PiggyBac است. این ژن توانایی جهش از یک موقعیت به موقعیت دیگر را دارد و در حدود 40 میلیون سال قبل وارد ژن CSB شده است.

این دانشمندان کشف کردند که ژن CSB می‌تواند دو نوع پروتئین CSB را تولید کند. نوع اول پروتئین نرمال است و نوع دوم پروتئین گداخته‌ای است که ژن PiggyBac آن را رمزگذاری می‌کند.

پروتئین گداخته تقریباً در تمام بیماران متأثر از سندروم Cockayne تولید می‌شود، درحالی‌که در افرادی که پروتئین CSB نرمال را تولید نمی‌کنند ولی در عین حال از این بیماری نیز رنج نمی‌برند، تشکیل نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha