پرستاران در حال حاضر خدماتی را به بیماران ارائه می دهند که در قبال انجام آنها هیچ حق و حقوقی دریافت نمی کنند و از همین رو، زحمات شان نادیده گرفته می شود، از همین رو سازمان نظام پرستاری پس از تلاشهای فراوان توانست با تصویب طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس، انگیزه خدمت را در پرستاران احیاء کند.

پرستاران چشم انتظار اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،با پیشرفت علم پزشکی و توانمند شدن مراکز درمانی کشور برای ارائه خدمات بیشتر وبهتر به بیماران، در نتیجه نحوه مراقبت و نگهداری از بیماران بستری در بیمارستانها نیز دگرگون شده و همین مسئله باعث گردیده که پرستاران کار و تلاش بیشتری داشته باشند اما انجام امور محوله به این قشر از جامعه پزشکی ، بدون هیچ انگیزه مالی بوده  و در نتیجه پرستاران از تلاشها و خدمات خود هیچ ثمری نمی دیدند.

این وضعیت با توجه به کمبود نیروی انسانی در بخش پرستاری مراکز درمانی، موجب گردیده بود که هر پرستار مجبور شود به ازای دو یا سه پرستار فعالیت کند و همین افزایش ساعت کار به همراه سختی کار، مشکلات فراوانی در پی داشت که می بایست به نوعی حل و فصل شود. از این رو، سازمان نظام پرستاری ایران، طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری را با تعریف بیش از 400 نوع خدمت، تهیه و آن را در مجلس شورای اسلامی به تصویب رساند.

محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار)، هدف از تهیه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را، احیاء خدمات فراموش شده عنوان کرد و افزود: این موضوعی است که موجب نگرانی برخی شده اما هدف ما، جلوگیری از تضییع حقوق پرستاران است.

طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تاریخ 13/4/86  در صحن مجلس شورای اسلامی با تصویب اکثریت آراء نمایندگان به صورت قانون در آمد و برای تهیه آیین نامه اجرایی به دولت ابلاغ شد.

طبق تبصره 2 از ماده واحده قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، آیین نامه اجرایی این قانون می بایست ظرف مدت 6 ماه پس ازتصویب، با همکاری مشترک وزارتخانه های رفاه و بهداشت و سازمان نظام پرستاری، تهیه وپس ازتایید شورای بیمه خدمات درمانی، به تصویب هیئت وزیران می رسید که متاسفانه در پایان مهلت مقرر (13/10/86) چنین اتفاقی نیفتاد.

شریفی مقدم، آماده نشدن آیین نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را، ناشی از کوتاهی وزارتخانه های بهداشت و رفاه دانست و افزود: از قبل نیز پیش بینی می شد آیین نامه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مهلت مقرر آماده نشود.

دبیرکل خانه پرستار، درعین حال اظهار امیدواری کرد با ارسال این شرح وظایف به دفتر وزیر بهداشت، آیین نامه اجرایی قانون مذکور همزمان با "روز پرستار"، ابلاغ و عملیاتی شود.

در هر صورت با ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که طی آن بیش از 400 نوع خدمت (تخصصی و عمومی) برای پرستاران تعریف شده که علاوه بر احیاء خدمات فراموش شده، باعث می گردد با پرداخت هزینه آن خدمات، پرستاران از انگیزه دوچندان برای خدمت بیشتر به بیماران برخوردار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha