پژوهشگران امریکایی با کشف هزار و 166 پروتئین در بزاق دهان انسان نشان دادند که بزاق می‌تواند مرز جدیدی از تجزیه و آزمایشهای بالینی را ارائه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، گروهی از محققان مرکز بیولوژی دهانی دانشگاه دانشگاه روچستر کشف کردند که در بزاق دهان انسان هزار و 166 پروتئین حضور دارند که این میزان یک سوم تعداد پروتئینهای حاضر در خون است.

این کشف برای شناسایی دهها بیماری از سرطان تا دیابت می‌تواند به عنوان یک هدف جدبد در آزمایشهای بالینی مورد استفاده قرار گیرد. به‌طوری‌که از این پس پزشکان می‌توانند با انجام یک آزمایش ساده بزاق به جای آزمایش خون و یا ادرار این بیماریها را به‌راحتی تشخیص دهند.

تیم تحقیقاتی "جیمز ملوین" که نتایج این تحقیقات را در مجله Journal of Proteome Research منتشر کرده‌اند با استفاده از یک طیف‌سنج جرمی به این کشف دست یافتند. استفاده از این تکنیک امکان شناسایی پروتئینها را با اندازه‌گیری جرم و حجم آنها فراهم می‌کند.

این محققان با کمک این تکنیک بزاق 23 بزرگسال را از هر دو جنس و نژادهای مختلف مورد آزمایش قرار دادند و نشان دادند که پروتئینهای بزاق می‌توانند برای تشخیص بیماریهای تمام قسمتهای بدن مورد استفاده قرار گیرند.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: ما توانستیم در بزاق دهان موادی را شناسایی کنیم که تنها در شرایط بروز بیماریهای آلزایمر، پارکینسون، سرطان سینه، سرطان پانکراس و دیابت در خون مشاهده می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha