یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10167

بهار با همه زیبایی های دل انگیزخود مشكلا تی را نیزبرای برخی به همراه داردكه بارزترین آن حساسیت فصلی به گرده گیاهان است .

این روزها شایدبا افرادی مواجه شده ایدكه باعوارض وعلا ئمی شبیه به سرماخوردگی به ویژه سرفه عطسه های مداوم وآب ریزش بینی مواجه اند ؛ اما برخلا ف تصور افرادی كه نخستین بار به این وضع دچارمی شوند منشاء این عوارض حساسیت فصلی یا آلرژی است .

تعریف آلرژی :پیش ازبررسی علل ابتلا به حساسیتهای فصلی به ویژه در بهار بایددانست آلرژی واكنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف است .

افرادمبتلا به حساسیت سیستم ایمنی فوق هوشیاری دارندكه به مواد به ظاهر بی آزار موجود در محل زندگیشان واكنشی بیش ازحد معمول نشان می دهند.

عوامل بروزحساسیت های فصلی :دكترمحمود موحدی فوق تخصص ایمونولوژی آسم وآلرژی ، علت اصلی حساسیتهای فصلی به ویژه در فصل بهار را گرده افشانی گیاهان بیان می كند.

وی می گوید:حساسیت فصلی ناشی ازگرده افشانی گیاهان به تناسب شرایطجغرافیایی وگیاهان آلرژی زای مناطق مختلف كشورمتفاوت است .

موحدی بابیان این كه حساسیت به گرده گیاهان درفصول مختلف سال نیزمتفاوت است می افزاید:گرده افشانی درختان دربهار ، علفها و چمنها در تابستان و درختچه ها وعلفهای هرزدرفصل پاییزموجب بروزحساسیتهای فصلی می شود.

نشانه ها و عوارض حساسیتهای فصلی :آبریزش بینی، ریزش اشك، سرفه وعطسه ازجمله علا ئم آلرژی است كه به علت مصرف داروها ، مواد شیمیایی وحتی شرایط فیزیكی خاص ایجادمی شود.

موحدی دراین باره می گوید:آثار ناشی ازحساسیتهای فصلی درچشم ودستگاه تنفسی بروزمی كند.

این فوق تخصص ایمونولوژی آسم و آلرژی باتبیین عوارض آلرژی می افزاید:حساسیت فصلی درچشم موجب ورم ملتهبه بهاره، دردستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش وآب ریزش بینی و دردستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، خس ،تنگی نفس می شود.

وی با هشداردرباره بی توجهی برخی افراد به پیشگیری ازاین گونه حساسیتهافصلی می گوید:برخی بیماران به تصور ابتلا به سرماخوردگی مكرر از تشخیص و پیشگیری ازاین نوع حساسیت قصورمی كنند؛درحالی كه با پرهیزاز تماس با گرده های گیاهان می توان ابتلا به این آلرژی راكاهش داد.

توصیه های پزشكی برای پیشگیری ودرمان آلرژی فصلی :
دكترموحدی دراین باره می گوید:گرده های گیاهان صبح ها و غروب ها به سطح زمین نزدیك ترند؛به همین علت افراد مبتلا به حساسیتهای فصلی دراین مواقع نبایددرمعرض گرده ها قراربگیرند.

وی می افزاید:زمانی كه افراد در فضاهای بسته ای مانند خودروها قرار دارند باید شیشه ها را به طور كامل بالا بیاورند تاكمتردرمعرض گرده ها قرارگیرند.

این فوق تخصص ایمونولوژی آسم وآلرژی با تاكید برلزوم پیشگیری ازابتلا به حساسیتهای فصلی اضافه می كند:پیش ازفصل گرده افشانی با مصرف داروهایی مانند"كرومولین سدیم "می توان ازابتلا به حساسیتهای فصلی پیشگیری كرد.

اگرچه بیماری آلرژی گونه های مختلفی دارد؛ اما آلرژی فصلی ناشی ازگرده های گیاهان را می توان با تشخیص به موقع درمان وحتی با توجه به توصیه ها ی پزشكی، از ابتلا به عوارض آن پیشگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha