چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 101884

روشهای جلوگیری از پیری پوست

سلامت نیوز : دائم به روش‌های مختلفی فکر می‌کنیم که به کمک آنها از ایجاد چین و چروک‌های پوستی پیشگیری کنیم یا به دنبال امتحان کردن شیوه‌های جدیدی هستیم که ادعا می‌کنند برای رفع چین و چروک صورت یا جلوگیری از ایجاد آنها موثر است؛ از ماسک‌های مختلف گیاهی گرفته تا روش‌های جراحی و تزریق و... همه این‌ کارها را هم انجام می‌دهیم، اما بیشتر یادمان می‌رود اول باید علت اصلی ایجاد کننده چین و چروک‌ها را پیدا کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ خیلی تنها عامل موثر در بروز چین و چروک های پوستی را افزایش سن می دانند و تصور می کنند در دوره جوانی و میانسالی چین و چروکی هم ایجاد نمی شود. در حالی که علل موثر در ایجاد چروک های پوستی بسیار متنوع و متفاوت است و برای پیشگیری از هر یک از آنها هم باید علت را تشخیص و براساس آن درمان را شروع کرد.

نژاد و ژنتیک هم موثر است

شاید شما هم کسانی را دیده باشید که سن کمی هم ندارند، اما پوست شان خیلی چروک خورده نیست و در مقابل افرادی هم هستند که باوجود سن کم شان، چین و چروک های زیادی روی پوست شان به چشم می خورد. دکتر امیرهوشنگ احسانی نیز این موضوع را تائید می کند و در گفت وگو با جام جم یادآور می شود: ژنتیک از عوامل مهمی است که در این زمینه می تواند تاثیرگذار باشد به طوری که پوست بعضی نسبت به دیگران در سنین بالاتری دچار چین و چروک می شود یا کسانی هستند که در سنین بالا هم چروک هایی خیلی کم و خفیف دارند. بنابراین باید عوامل ارثی را هم در ایجاد چین و چروک و شدت آن در نظر داشته باشیم که به گفته این متخصص پوست و مو عاملی است که به غیر از افزایش سن، می تواند در ایجاد چروک های پوستی موثر باشد.

عوامل محیطی را فراموش نکنید

مسلما آب و هوا و شرایط محیط زندگی از دیگر عواملی است که می تواند در این زمینه تاثیر داشته باشد. دکتر احسانی با اشاره به افرادی که برای مدتی طولانی زیر نور خورشید قرار می گیرند، می گوید: کسانی که به هر دلیلی به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار می گیرند یا زمانی که زیر نور هستند، پوشش مناسب و محافظت کاملی ندارند، بیشتر و زودتر از دیگران در معرض چین و چروک های پوستی قرار خواهند گرفت. به همین دلیل، متخصصان به این افراد توصیه می کنند زمانی که در معرض نور هستند، از پوشش مناسب و کرم های ضدآفتاب استفاده کنند تا احتمال بروز مشکل به حداقل برسد.

چین و چروک بیشتر میان سیگاری ها

می گویند سیگار مضرات زیادی دارد که می تواند اعضای مختلف بدن انسان را با مشکلات متعددی مواجه سازد، اما شاید جالب باشد بدانید پوست هم از مضرات سیگار در امان نمی ماند و تحت تاثیر آن قرار می گیرد. به طوری که حتی چین و چروک های بیشتری هم روی پوست سیگاری ها به چشم می خورد و معمولا ظاهری پیرتر از سن واقعی شان به آنها می بخشد. دکتر احسانی در این باره می گوید: استعمال سیگار یکی از عوامل مهمی است که می تواند در ایجاد چین و چروک های پوستی موثر باشد. بنابراین کسانی که دائم و به میزان زیاد سیگار می کشند، باید منتظر چنین تغییراتی هم باشند، زیرا پوست این افراد در طولانی مدت، چروکیده و افتاده تر از دیگران می شود و در مقایسه با همسن و سالانشان پیرتر به نظر می رسند. بنابراین برای کاهش اثرات این عامل هم، ترک سیگار یا کم کردن مصرف آن می تواند مفید باشد.

تغذیه خوب برای داشتن پوستی بهتر

تغذیه صحیح علاوه بر این که می تواند سلامت پوست را تامین کند، موجب زیبایی بیشتر این عضو هم می شود. در مقابل، مصرف مواد غذایی مضر یا پیروی از رژیم های غذایی نامناسب هم می تواند زیبایی و سلامت پوست را به خطر بیندازد.

بنابراین تغذیه نادرست و نامناسب نیز به گفته دکتر احسانی می تواند در ایجاد چین و چروک های پوستی موثر باشد و به همین دلیل کسانی که از رژیم های غذایی سخت و دشواری پیروی کرده و به مقدار کافی میوه، سبزیجات و مواد غذایی حاوی پروتئین مصرف نمی کنند، در معرض این مشکل قرار خواهند داشت.

این پزشک متخصص یادآور می شود: رژیم های غذایی نامناسب باعث می شود کلاژن سازی زیر پوست کمتر شده و در نتیجه پوست هم شل تر و افتاده تر شود. بنابراین تغذیه صحیح و نوشیدن آب به مقدار کافی از مواردی است که برای داشتن پوستی شفاف و صاف باید در نظر داشت.

علاوه بر تغذیه، وضع خواب هم می تواند به داشتن پوستی شاداب کمک کند و آن طور که دکتر احسانی می گوید: بی خوابی و استرس هم موجب ایجاد چین و چروک های پوستی می شود.

به گفته این متخصص پوست و مو، کاهش وزن های ناگهانی هم می تواند در پوست صورت، چروک ایجاد کند.

بیماری هایی که پوست را هم خراب می کند

بعضی از مشکلات و بیماری های جسمی و روحی همان طور که می تواند عوارض خاص خودش را داشته باشد، ممکن است پوست را هم تحت تاثیر قرار دهد و نشانه هایی بر آن بگذارد.

به عنوان نمونه اختلالات تیروئید یکی از همین بیماری هاست که می تواند به ایجاد چین و چروک منجر شود. دکتر احسانی با بیان این مطلب می افزاید: خشکی پوست به طور غیرمستقیم می تواند موجب ایجاد چین و چروک های پوستی شود و از طرفی هم اختلالات تیروئید یکی از مهم ترین عواملی است که درباره خشکی پوست مطرح می شود. بنابراین می توان گفت کم کاری تیروئید یکی از بیماری هایی است که می تواند فرد را دچار چروک های زودرس پوست کند.

به گفته این متخصص پوست و مو، مصرف داروهای کورتونی در طولانی مدت موجب کاهش چربی های زیر پوست شده و این موضوع هم می تواند چروک های کاذبی روی پوست ایجاد کند. بنابراین برای درمان چین و چروک ها یا پیشگیری از ایجادشان حتماً باید به عوامل مختلفی که در این زمینه نقش دارند، توجه داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha