چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲

سلامت نیوز :  50 تا 75 درصد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مشکل خواب دارند. برخی افراد در به خواب رفتن مشکل دارند و برخی در بیدار شدن ؛ عده ای هم سر حال ازخواب بیدار نمی شوند و طی روز خواب آلوده اند. درد و خستگی مفرط نیز این مشکل را بیشتر می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ فرد احتمالاً دچار افسردگی نیز می شود و این حالت روحی بر نحوه فعالیت روزانه وی تاثیر منفی می گذارد. اما راه هایی برای بهتر کردن شرایط این افراد وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره می کنیم.

درد، افسردگی و بی خوابی

اگر چه کم خوابی می تواند علایم آرتریت را بدتر کند اما عکس آن نیز صحت دارد. سفتی مفصل ها که علامت شایع آرتریت است، بدون شک می تواند علت بی خوابی باشد. افسردگی نیز که در مبتلایان به آرتریت نسبت به دیگران ۲برابر شایع تر است، می تواند به مشکل اختلال خواب بینجامد. در تحقیقات مشخص شد که درد عامل مهمی است اما افسردگی نقش مهم تری در بروز آرتریت ایفا می کند. برای اینکه مبتلایان به بیماری مفصلی بتوانند خواب بهتری داشته باشند، لازم است با همکاری پزشک درد خود را کنترل کنند. اما اگر افسردگی نیز دارند، لازم است به متخصص مراجعه کنند.

با ورزش کردن، خوب بخوابید

آرتریت باعث می شود مفصل ها سفت، دردناک و حرکت دادن آن نیز سخت شود. علاوه بر آن، فرد همیشه احساس خستگی می کند. پس عجیب نیست که بیشتر مبتلایان به روماتوئید از فعالیت جسمی دست برمی دارند. این در حالی است که ورزش نکردن، خوابیدن را سخت تر می کند. ورزش منظم علاوه بر اینکه در ایجاد خواب نقش دارد درد مفصل را کاهش و انعطاف پذیری را افزایش می دهد؛از طرفی عضله ها را تقویت می کند و روحیه را بالا می برد. البته از آن جا که ورزش انرژی بخش است، سعی کنید ۳ساعت قبل از خواب ورزش نکنید.

توصیه هایی برای داشتن خواب بهتر

عادت های ناسالم می تواند مشکل خواب را بدتر کند اما با رعایت کردن توصیه های ذیل می توان آن را رفع کرد.

برنامه خواب یعنی زمان خواب رفتن و بیدار شدن را تغییر ندهید.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید.

قبل از خواب با خواندن کتاب بدن را برای خوابیدن آماده کنید.

در اتاق تاریک و آرام بخوابید. دمای اتاق را در حالت متعادل یا خنک قرار دهید و تشک نرم و راحتی انتخاب کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha