چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 101911

سلامت نیوز : وزیر بهداشت با بیان این که سقوط نرخ باروری در کشور به 1.8 تبعات خطرناکی در پی دارد، اجرای سیاستگذاری‌های جدید جمعیتی را ضروری دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن هاشمی در اولین کنگره بین المللی اخلاق تولید مثل در جهرم ضمن بیان این مطلب افزود: براساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 90 نرخ کلی باروری در کشور به 1.8 سقوط کرده است و ضرورت دارد در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.

وزیر بهداشت در توضیح علت کاهش نرخ باروری در کشور گفت: تا قبل از دهه 50 سیاست های جمعیتی کشور مبنی بر کاهش موالید بود و سیاستگذاران و تصمیم گیران کشور، کافی دانستن دو بچه را ترویج و تبلیغ می کردند.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی و تغییرات سیاسی و مدیریتی در کشور طبیعی بود که سیاست های افزایش جمعیت در دستور کار بخش های مرتبط با این موضوع قرار گیرد به نحوی که در دهه 60 شاهد رشد 3 درصدی جمعیت کشور بودیم و این موضوع سیاستگزاران بهداشتی کشور را بر آن داشت که به منظور کاهش موارد مرگ و میر در کشور سیاست کاهش آهنگ رشد جمعیت و کاهش و تحدید موالید را در پیش بگیرند. بنابراین در ابتدای دهه 70 قانون تنظیم خانواده تصویب شد که در پی اجرای این قانون شاهد کاهش نرخ رشد جمعیت به کمتر از 1.2 بودیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: در حال حاضر و براساس آخرین سرشماری نفوس صورت گرفته در سال90 نرخ باروری کلی در کشور به 1.8 سقوط کرده است که این مساله، تبعات خطرناکی را در پی دارد.

اجرای سیاستهای جدید جمعیتی در کشور ضروری است

وزیر بهداشت، اجرای سیاستهای جدید جمعیتی در کشور را ضروری دانست و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که «وجود نخبگان، نیاز ضروری نسل آینده است»، گفت: در اجرای موفق سیاست های جدید جمعیتی توجه به فرهنگسازی و قانع کردن مردم ضروری است.

دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه اجرای سیاست های جدید جمعیتی فقط بر عهده وزارت بهداشت نیست، گفت: سیاست های جدید جمعیتی برنامه‌ای فرابخشی است و ضرورت دارد همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی در این خصوص همکاری نمایند.

وی در عین حال یادآور شد: باید در این زمینه نظرات افرادی که نسبت به افزایش جمعیت در کشور انتقاد دارند را نیز شنید و مورد توجه قرار داد.

پیچیدن نسخه واحد سیاست‌های جمعیتی برای کل کشور علمی و منطقی نیست

دکتر هاشمی با اشاره به این که در حال حاضر نرخ باروری در استان های مختلف کشور متفاوت است و دلایل کاهش جمعیت نیز در استان ها تفاوت دارد، گفت: در تصمیم گیری‌ها و سیاستگذاری‌های جدید جمعیتی، پیچیدن نسخه واحد برای کل کشور علمی و منطقی نیست.

وزیر بهداشت با اشاره به انتقادات برخی از افراد مبنی بر صحیح نبودن رشد موالید در کشور به دلیل عدم رشد اقتصادی گفت: درست است که ما با مشکلات متعددی مواجه هستیم ولی نیل به سمت پیر شدن جمعیت مقرون به صرفه نیست.

ضرورت آگاه سازی عمیق‌تر مردم نسبت به موضوع جمعیت

وی با یادآوری این که تبعات کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور طی دهه های آینده خود را نشان می دهد، گفت: در مورد سیاست های جدید جمعیتی باید مردم را عمیق تر آگاه و قانع کرد تا به آینده امیدوار باشند و البته نیاز است که سیاست های حمایتی هم در این خصوص وجود داشته باشد و در این زمینه باید به حمایت از مادران در دوره بارداری و زایمان کمک کنیم.

ایجاد امنیت شغلی برای زنان شاغل و باردار ضروری است

وی با اشاره به شاغل بودن بسیاری از زنان در کشور گفت: ایجاد امنیت شغلی برای زنان شاغل و باردار ضروری است و باید مادران را در شرایط بارداری و پس از زایمان حمایت کرد.

دکتر هاشمی در ادامه با بیان این که برنامه کنترل موالید در وزارت بهداشت نباید مانند گذشته باشد گفت: باید همکاران حوزه بهداشت را متقاعد کنیم که این برنامه از قالب شکلی به قالب عملی گرایش پیدا کند و همه متوجه شوند که اجرای سیاست های جدید جمعیتی به نفع کشور است.

وزیر بهداشت در عین حال یادآور شد که در اجرای سیاستهای جدید جمعیتی باید مراقب باشیم که اتخاذ این سیاست موجب تخریب ساختار خدماتی به خانواده ها نشود در غیر این صورت مشکلات مضاعف خواهد شد.

وی با بیان این که در سیاست های جمعیتی نه افراط دهه 60 در افزایش جمعیت صحیح است و نه سقوط نرخ رشد جمعیت گفت: باید در این زمینه تدبیری بیندیشیم و مدل‌های مختلفی را که جامعه و به خصوص نخبگان را در پذیرش ضرورت ارتقای نرخ رشد جمعیت متقاعد کند، ‌اجرا نماییم.

دکتر هاشمی در پایان اظهار امیدواری کرد که برگزاری همایش هایی از قبیل کنگره بین المللی اخلاق تولید مثل به اتخاذ تصمیم‌ها و برنامه‌های علمی و واقع بینانه در سیاست‌های جمعیتی منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha