سلامت نیوز : یک روانپزشک معتقد است: با کامل کردن دوره درمان دارویی بیماری وسواس، تا 80 درصد امکان بهبودی پایدار برای افراد بیمار بوجود می‌آید.

دکتر وحید فرنیا در گفت وگو با (ایسنا) ، اختلال وسواس اجباری را از جمله بیماری‌های اختلالات اضطرابی عنوان و اظهار داشت: در این بیماری تصاویر و یا تکانه‌های ناخوشایند ذهنی به صورت تکرار شونده موجب آزار فرد می‌شود و فرد با وجود مقاومت در مقابل این افکار معمولا دچار اضطراب می‌شود.

به گفته فرنیا، فرد به دنبال این افکار وسواسی یک سری اعمال اجباری انجام داده تا استرس فکرهای خود را قدری کاهش دهد.

وی افزود: به عنوان مثال فردی که فکر کثیف بودن اشیاء و محیط اطراف، او را آزار می دهد برای رهایی از این افکار مرتب وسایل و محیط اطرافش را شستشو و پاکسازی می‌کند.

فرنیا زمینه ژنتیکی را مهمترین علت ایجاد این اختلال در افراد عنوان و اظهار داشت: تحقیقات نشان داده چنانچه فردی در بستگان درجه یک خود این بیماری را داشته باشد، احتمال ابتلا به اختلال وسواس جبری در او بیش از دیگران است.

به گفته فرنیا عواملی همچون استرس، بحران محیطی و بحران اجتماعی موجب تشدید و یا بروز این بیماری در افرادی می‌شود که این بیماری را به طور ژنتیکی دارا هستند.

این روانپزشک معتقد است: برای درمان بیماری وسواس اجباری باید از طریق بیولوژیکی، زیست شناختی و نیز از طریق کنترل زمینه ژنتیکی اقدام شود.

وی افزود: علاوه بر درمان‌های به کار برده شده، تغییرات محیطی و حمایت‌های رفتاری اطرافیان نیز باید در کنار درمان‌ها همراه شود تا درمان مناسبی برای فرد بیمار انجام گیرد.

فرنیا با اشاره به وجود داروهای بسیاری برای درمان وسواس اجباری خاطرنشان کرد: در گذشته داروهای این بیماری علاوه بر خواب آور بودن، اعتیاد آور نیز بودند که در نسل جدید داروهای این بیماری مشکلات گفته شده مرتفع شده است.

به گفته فرنیا بیمار برای بهبود کامل این بیماری باید دوره درمان خود را کامل کند که این دوره به طور متوسط یکسال زمان می برد.

وی معتقد است: چنانچه درمان دارویی در دوره کامل آن انجام شود 70 تا 80 درصد بهبودی را به دنبال دارد و تنها در 20 تا 30 درصد موارد ممکن است به علت و جود استعداد ژنتیکی در مواقع بحران مجددا بیماری فرد عود کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر درمانهای دارویی، درمانهای رفتار درمانی و شناختی نیز برای فرد تجویز می شود تا بتواند به بیمار آموزش دهد که افکار خود را کنترل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha