سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت، عفونت‌های حاد تنفسی را شایع‌ترین بیماری کودکان دانست و به بیان توصیه‌هایی در خصوص چگونگی تزریق واکسن آنفلوآنزا برای کودکان پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی‌اکبر سیاری در حاشیه نهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان که از صبح امروز در بیمارستان کودکان مفید آغاز به کار کرد و تا بیست و نهم آذرماه به کار خود ادامه می‌دهد، با بیان اینکه در این فصل بیماری‌های عفونی ویروسی بسیار شایع می‌شود، اظهار کرد: اگر به این مورد به درستی توجه نکنیم، عفونت‌های ویروسی به عفونت‌های باکتریایی تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین اگر کودک دچار سوء تغذیه باشد، در پی ابتلا به عفونت‌های ویروسی به عفونت‌های اسهالی نیز مبتلا خواهد شد.

سیاری با بیان اینکه 200 ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، اظهار کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌کنم کودکانی که دچار عفونت‌های تنفسی می‌شوند را به هیچ وجه تحت درمان خودسرانه آنتی‌بیوتیکی قرار ندهند. مایعات فراوان به کودک خود بخورانند و امکانات استراحت را برای وی فراهم کنند. همچنین خانواده‌ها از تماس کودکان خود با کودکان دیگر جلوگیری کنند تا عفونت منتشر نشود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در ادامه به باید و نبایدهای تجویز واکسن آنفلوآنزا در کشور اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر واکسن آنفلوآنزا در کشور موجود است و برای کودکان شش ماه تا سه سال، دو نوبت و یک دوم دوز توصیه می‌شود و برای کودکان شش سال به بالا دوز کامل را توصیه می‌کنیم.

سیاری در ادامه به وضعیت تامین واکسن فلج اطفال در کشور اشاره کرد و گفت: واکسن فلج اطفال به میزان دو میلیون دوز وارد کشور شده است. البته ماهانه یک میلیون دوز مصرف داریم. یونیسف وعده داده است تا شش هفته آینده، سه میلیون دوز واکسن فلج اطفال را برای ما تامین کند. همچنین موسسه رازی نیز قول داده است دو میلیون دوز واکسن فلج اطفال را تامین کند.

وی درباره اورژانس‌های کودکان گفت: کودکانی که با شوک به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، اگر یک ارگان در بدن آنها نارسایی داشته باشد، تا 25 درصد دچار مرگ و میر می‌شوند، اگر دو ارگان از بدن آنها درگیر باشد، احتمال مرگ و میر به 65 درصد می‌رسد و اگر سه ارگان از بدن آنها نارسایی داشته باشد، احتمال مرگ را تا حدود 85 درصد افزایش می‌دهد.

سیاری ادامه داد: 12-10 درصد کودکان دچار تشنج می‌شوند و حوادث، شایع‌ترین علت مرگ و میر کودکان بالای چهار سال است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در ادامه اضافه وزن و چاقی را از جمله مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر دانست و اظهار کرد: 20 درصد کودکان ایرانی دچار اضافه وزن هستند. همچنین 6.8 درصد کودکان دچار کوتاهی قد هستند که این آمار در کودکان زیر پنج سال استان سیستان و بلوچستان به 20 درصد می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha