سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: 45 درصد مرگ و میر کودکان یک تا 4 ساله به دلیل حوادث و سوانح است. ۷ درصد کودکان نیز در معرض سوء تغذیه‌ هستند و کوتاه‌قدی شایع‌ترین علامت سوء تغذیه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی‌اصغر پیوندی در مراسم افتتاحیه نهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان اظهار داشت: به روزرسانی اطلاعات جامعه پزشکی و ارتقاء سلامت و آشنایی با تکنولوژی روز دنیا از جمله اهداف این کنگره است که در ادامه رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت.

پیوندی، به کودکان و اطفالی که در معرض آسیب‌های جدی هستند اشاره داشت و گفت: کودکان آسیب‌پذیر‌ترین اقشار جامعه هستند و توجه جدی مسئولان و والدین را می‌طلبند و اگر ما نتوانیم سلامت آنها را تضمین کنیم در آینده کشور دچار مشکلات خواهد شد. بنابراین باید با برنامه‌ریزی دقیق جامعه‌ای شاداب و باانگیزه ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: عوامل زیادی این کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد که سوانح و حوادث یکی از معضلات جوامع صنعتی امروزی است و غفلت می‌تواند یک اتفاق ناهنجار ایجاد کند و آسیب روانی _ اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خود داشته باشد.

پیوندی گفت: 45 درصد مرگ و میر در کودکان یک تا 4 ساله به دلیل حوادث و سوانح است که در تهران این آمار به اوج خود می‌رسد. سقوط، خفگی و مسمومیت، آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی نیز از دیگر مسائلی است که به مرگ و میر کودکان می‌انجامد و شوک به دنبال بیماری‌های گوارشی، خونریزی و آلرژی نیز از دیگر مواردی است که باعث مرگ کودکان می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: ما 6 میلیون و 500 هزار کودک یک تا 6 ساله داریم و 6 میلیون کودک 6 تا 18 ساله بنابراین ما باید برای آینده مطمئن آنها و سلامت این جمعیت برنامه‌ریزی کنیم.

وی شاخص‌های مرگ و میر در ایران را نسبت به منطقه قابل قبول ارزیابی کرد اما گفت: ما نسبت به کشورهای پیشرفته صنعتی عقب‌افتاده هستیم و اگر چه تعداد مرگ و میر کودکان ما در رده سنی زیر یک سال به 16 تا 18 مورد در 10 هزار تولد زنده می‌رسد اما این آمار در کشورهای صنعتی به 5 در هزار می‌رسد که این همکاری تمام ارگان‌های کشوری را می‌طلبد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مسائل اقتصادی و اجتماعی 75 درصد در سلامت نقش دارند و سهم ما برای سلامت جامعه 25 درصد است.

وی به سوءتغذیه در ایران اشاره داشت و گفت: 7 درصد کودکان در معرض سوءتغذیه‌ هستند یا بد غذا می‌خورند یا چاق هستند و کم‌وزنی و کوتاه‌قدی شاخص سوء تغذیه است.

وی به تغذیه با شیر مادر اشاره داشت و گفت: باید در 6 ماه اول کودک با شیر مادر تغذیه شود تا بتوان سوءتغذیه را کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha