پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10193

گروهی از پژوهشگران آمریکایی با کمک رزونانس مغناطیسی و تصویربرداری مغزی چگونگی تغییر مغز نوجوانان را از کودکی به بزرگسالی نشان دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان موسسه ملی سلامت ذهن که نتایج تحقیقات خود را در مجله Journal of Adolescent Health منتشر کرده اند چگونگی تغییرات مغز نوجوانان را که روی فاکتورهای شناختی، احساسی و رفتاری تاثیر می گذارد شرح دادند.

در این تحقیقات نشان داده شد که حجم قشر خاکستری مغز تا قبل از نوجوانی به طور گسترده ای افزایش یافته و پس از نوجوانی تا رسیدن به پیری حجم آن کاهش می یابد.

این دانشمندان این تغییرات آناتومیکی و فیزیولوژیکی مغز را بدون استفاده از تشعشات یونیزه نشده و با کمک تکنیک رزونانس مغناطیسی نشان دادند.

در این خصوص این دانشمندان توضیح دادند: "سازگاری بالقوه فرایند فراتولیدی و حذف انتخابی، افزایش اتصالات و ادغام عملکردهای ذهنی، تغییرات در سیستمهای پاداش که تعادل لبهای پیشانی و کناری را برقرار می کند و همایندهای رفتاری جدایی از خانواده، جستجوی خطر و احساسات پرشور یک سازگاری عمیق با گذشته ما دارند که می توان آنها را حتی در آینده نیز داشت. این انعطاف پذیری شگفت انگیز مغز نوجوانان باعث می شود که آنها مرتکب خطاهای بزرگ شوند و در عین حال فرصتهای بزرگی نیز به دست آورند."

در این آزمایشات که از سال 1989 آغاز شد از مغز داوطلبان هر دو سال یک بار تصویربرداری شده و در کنار آن ارزیابیهای عصب روانشناسی و رفتاری همراه با نمونه برداریهای DNA نیز انجام می شد.

تا سپتامبر 2007 بیش از 5 هزار اسکن از دو هزار داوطلب به دست آمد که 387 نفر از آنها سن بین 3 تا 27 سال داشتند. این افراد از هیچ نوع روانپریشی رنج نمی بردند و دارای یک مدل توسعه مغزی نرمال بودند.

در این تحقیقات آزمایشات در سه مقوله اصلی انجام شد. مقوله اول به افزایش عملکردی و ساختاری در اتصال و فرایندهای یکپارچه بخشهای مختلف مغز توجه داشت و نشان داد که این عملکردها در سن نوجوانی و با تغییر مغز بیش از همیشه یکپارچه می شوند.

در حقیقت بلوغ شبیه به زمانی است که فرد می تواند حروف را برای ساخت واژگان جدید با هم ترکیب کند و از این واژگان در ساخت جمله ها و از جمله ها در ساخت پاراگرافها استفاده کند.

در مقوله دوم الگوی کلی رسیدن به حداکثر حجم قشر خاکستری در کودکی مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد که به خصوص لبهای پیشانی، آهیانه، گیجگاهی و پس سری پس از افزایش حجم در کودکی، در دوره نوجوانی دچار کاهش حجم می شوند. این بخشها پیچیده ترین ساختارهای مغز را تشکیل می دهند.

در مقوله سوم تغییرات ایجاد شده در تعادل میان عملکردهای زیرکورتکسی و کناری مغز و عملکردهای لب پیشانی که در اولین مرحله سن بزرگسالی گسترده می شوند مورد بررسی قرار گرفت. این تعادل در سن نوجوانی موجب می شود که سیستمهای شناختی و احساسی بلوغ به سرعت تغییر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha