چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 101935

سلامت نیوز : معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی از اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت در مطب‌ها خبر داد و گفت: با اجرای طرح توسعه نسخ الکترونیک و اخذ اختیار از سازمان غذا و دارو نظام پزشکی از این پس نظارت بیشتری بر تجویزها و نسخه‌های پزشکان خواهد داشت.

محمد جهانگیری در گفت‌وگو با فارس در مورد روند نظارت بر نسخه‌های پزشکان اظهار داشت: بر اساس یک اصل کلی تمام داروخانه‌ها، موسسات تصویربرداری و آزمایشگاهی باید بر اساس دستور پزشک خدمت ارائه کنند در عین حال در همه مؤسسات، آزمایشگاه و رادیولوژی‌ها مسئول فنی داریم که سد اول نظارتی محسوب می‌شوند که اگر احساس کنند تجویز نابجایی صورت گرفته با پزشک تماس می‌گیرند تا از صحت تجویز مطمئن شوند.

وی ادامه داد: در عین حال دانشگاه‌های علوم پزشکی فرایند درمان را نظارت می‌کنند و به صورت رندوم(تصادفی) نسخه و پرونده مکتوب بیمار را به ویژه در بیمارستانها کنترل می‌کنند. سازمان نظام پزشکی نیز تاکنون به صورت تصادفی تا حدی در برخی موارد که یک پزشک مجاز به تجویز و مداخله در کاری بوده یا نه دخالت داشته‌اند. چرا که فقط بحث دارو و نسخه‌نویسی نیست بلکه برخی مداخلات غیردارویی نیز ممکن است مشکل‌ساز باشد.

ثبت پرونده الکترونیک بیمار در مطب به زودی ابلاغ می‌شود

وی در پاسخ به اینکه نسخه‌های آزاد تنها در دست بیمار بوده و در جایی ثبت نمی‌شود و چگونه می‌شود بر آن نظارت کرد، گفت: اولین سد نظارتی خود بیمار است که مدعی است و اگر دچار مشکل شود می‌تواند آن را در هر مرجعی ارائه کند.

جهانگیری ادامه داد: در عین حال طی تفاهمنامه اخیر با وزارت بهداشت برای توسعه فرآیند الکترونیک سلامت، قرار است تا استانداردهای پرونده بیمار در مطب با همکاری وزارت بهداشت، رفاه و سازمان‌های بیمه احصا شود چرا که هر تجویزی که صورت می‌گیرد باید در مطب ثبت شود. می‌تواند در اختیار بیمار هم قرار بگیرد و ارگان‌های نظارتی متولی هر یک بنا به ضرورت دسترسی خاص خودشان را دارند.

سازمان نظام پزشکی از این پس بر تجویز پزشکان نظارت می‌کند

وی با اشاره به اینکه یکی از بندهای تفاهمنامه اخیر با سازمان غذا و دارو بر تجویز منطقی دارو تأکید دارد افزود: طرح توسعه نسخ الکترونیک در تفاهمنامه‌ای که با سازمان غذا و دارو داریم در دستور کار است و قرار است نظارت بر تجویز منطقی از طرف نظام‌پزشکی بیشتر شود. البته پیش از این سازمان نظام پزشکی نظارت چندانی در این زمینه نداشته است.

پیش از این تمام تجویزهای دارویی و تصویربرداری که در دفترچه‌های بیمه انجام می‌گیرد توسط سازمان های بیمه نظارت می‌شد به طوری که تامین اجتماعی طی دو روز اخیر اعلام کرد که 32 میلیون نسخه بیماران را بازرسی کرده است.

اما تا کنون نظارت مستمری بر نسخه‌‌های آزاد نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha