سلامت نیوز : تلاش‌های بی‌وقفه پزشکان کرمانشاهی و مسئولان سازمان انتقال خون استان‌های کرمانشاه و تهران منجر به ساخت خون جدیدی برای نجات بیمار کرمانشاهی مبتلا به تلاسمی پیشرفته شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ دختر بچه 14 ساله کرمانشاهی که مبتلا به تالاسمی پیشرفته بود، مدتی پیش به‌ دلیل ناسازگاری خون‌های دریافتی به کما رفته که با تلاش پزشکان و مسئولان سازمان انتقال خون استان‌های کرمانشاه و تهران از مرگ نجات یافت.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: تاکنون بسیار شنیده‌ایم که یک واحد خون می‌تواند بیماری را از مرگ نجات دهد، اما هرگز خبری از چگونگی و آماده‌سازی این خون به ما نرسیده است.

ابراهیم سلطانیان تصریح کرد: برخی از افراد به‌ دلیل ناآگاهی از فعالیت‌های سازمان انتقال خون بر این تصور هستند که خون از سبد اهدا وارد سبد تغذیه می‌شود.

وی وضعیت شادی بخشی را یک نمونه نادر و متفاوت از شیوه‌های مختلف انتقال خون عنوان کرد که هر روز این سازمان با آن مواجه است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه ابراز داشت: این دختر 14 ساله که مبتلا به تالاسمی اینترمدیا (پیشرفته) بوده چندی پیش به کما رفته و در آستانه مرگ قرار داشت.

به گفته سلطانیان، به ‌دلیل ناسازگاری خون‌های دریافتی، سطح هموگلوبین خون وی به ‌شدت کاهش یافته و به 2.7 رسید که امکان تپش قلب نداشت.

این مسئول گروه خونی بیمار را از گروه‌های خونی نادر عنوان کرد و بیان داشت: در کشور تنها 800 نفر صاحب این گروه خونی نادر و کمیاب هستند.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش کارشناسان سازمان انتقال خون استان‌های کرمانشاه و تهران بعد از کراسمچ کردن (سنجش سازگاری خون) قریب 200 واحد خون توانستند پنج واحد خون قابل تزریق برای این بیمار پیدا کنند.

به گفته این مسئول، این امر موجب شد عمل برداشت طحال و نمونه‌برداری از کلیه بیمار با موفقیت انجام شده و در حال حاضر نیز وضعیت عمومی وی رضایت‌بخش است.

رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان کرمانشاه (محمد کرمانشاهی) در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، گفت: این دختربچه 14 ساله کرمانشاهی که تالاسمی اینترمدیا داشت در فروردین ماه سال‌جاری برای تزریق خون مراجعه کرد.

محمدرضا گلپایگانی افزود: بچه‌هایی که مبتلا به این بیماری هستند در سنین بالا به تزریق خون احتیاج پیدا کرده و یکی از مشکلات آن‌ها این بوده که در این سنین بدن آن‌ها به خون واکنش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: از حدود فروردین ماه سال‌جاری که این بیمار به تزریق خون نیاز پیدا کرده، پزشکان متوجه شدند که به کیسه‌های خون واکنش نشان می‌دهد.

گلپایگانی با بیان اینکه این‌گونه بیماران با تزریق خون کافی وضعیت بهتری پیدا می‌کنند، گفت: با تزریق خون به وی هیچ‌گونه بهبودی در وضعیت بیمار حاصل نشد.

این مسئول با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه مسئولان سازمان انتقال خون استان‌های کرمانشاه و تهران برای رفع مشکل این بیمار، یادآور شد: همکاران ما زمان زیادی را برای پیدا کردن خون مناسب این بیمار صرف کردند.

رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان کرمانشاه (محمد کرمانشاهی) ادامه داد: گاهی اوقات برای پیدا کردن یک کیسه خون باید 100 تا 150 کیسه خون را ارزیابی می‌کردند تا خون مناسب برای وی تهیه کنند.

وی ضمن تشکر از تمام همکاران خود در سازمان انتقال خون استان‌های کرمانشاه و تهران، ابراز داشت: کار اصلی برای پیدا کردن خون را آن‌ها انجام داده‌اند.

گلپایگانی افزود: با تلاش‌های انجام شده پنج کیسه خون متناسب برای شادی پیدا شد که چند کیسه از این خون‌ها را قبل از عمل به وی تزریق کردیم که با این کار درجه خون بیمار به‌شکل مطلوبی بالا رفته و به اتاق عمل فرستاده شد.

رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان کرمانشاه (محمد کرمانشاهی) افزود: بعد از این مراحل نمونه‌برداری از کلیه و برداشت طحال وی با موفقیت توسط همکاران و تیم جراحی صورت گرفت.

این مسئول در خصوص مشکلات دیگر این بیمار اضافه کرد: به جز بحث تولید آنتی بادی در بدن بیمار، گروه خونی وی نیز جزو گروه‌های خونی نادر بود.

به گفته گلپایگانی، دو کیسه از خون‌هایی که سازمان انتقال خون تهران توانسته بود برای این بیمار تهیه کند از گروه‌های خونی بوده که به ‌صورت استثنایی و در شرایط ویژه سازمان انتقال خون و برای افراد مهم، رجال، سیاسیون و افراد در شرایط بحرانی استفاده می‌شود که خوشبختانه این خون‌ها بیمار را از مرگ نجات داد.

این مسئول با اشاره به وضعیت بحرانی بیمار در ابتدا تاکید کرد: بیمار به ‌علت کم‌خونی بسیار شدیدی که داشت، مشکلات قلبی برای وی ایجاد شد و به همین دلیل مدتی در ICU در مراقبت‌های ویژه بود و در حال حاضر شرایط عادی داشته و از بیمارستان خارج شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha