سلامت نیوز : یک پژوهشگر طب انتقال خون گفت: در تلاشیم تا فرآورده‌های جدیدی را از پلاسما استحصال کنیم که نمونه آن ساخت چسب فیبریمی است که در جراحی‌ها کاربرد دارد و می‌توان در برخی موارد به جای بخیه از آن استفاده کرد.

ناصر امیری‌زاده در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به آخرین پژوهش‌های صورت گرفته در موسسه پژوهش طب انتقال خون روی سلول‌های بنیادین بند ناف و کاربرد آن برای درمان‌های مختلف، خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم تا فرآورده‌های جدیدی را که می‌توان از پلاسمای خون استحصال کرد برای استفاده در حوزه‌های مختلف درمانی، پیدا کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال در تحقیقات اخیرمان درصدد ساخت نوعی چسب فیبریمی و آنزیمی مثل پلاسمین هستیم که کاربرد بالینی داشته و می‌توان در اعمال جراحی در برخی نقاط از بدن که امکان بخیه وجود ندارد از این چسب استفاده کرد.

تکثیر سلول‌های بنیادین خون بند ناف برای درمان بزرگسالان

به گفته عضو هیئت علمی موسسه پژوهش‌طب انتقال خون، تکثیر سلول‌های بنیادین خون بند ناف برای پیوند مغز استخوان در افراد بزرگسال، تحقیق دیگری است که در فاز آزمایشگاهی قرار دارد.

امیری‌زاده تصریح کرد: از آنجایی که حجم خون بند ناف و تعداد سلول‌های بنیادین برای بزرگسالان اندک است، یکی از استراتژی‌هایی که در دنیا روی آن کار می‌شود تکثیر این سلول‌ها در محیط‌های آزمایشگاهی است تا بتوان برای پیوند و درمان در افراد بزرگسال از آن استفاده کرد که اگر این طرح به نتیجه برسد تحول بزرگی در عرصه درمان رخ می‌دهد.

طرح این پژهشگر در روز پژوهش از سوی مدیریت سازمان انتقال خون به عنوان طرح برگزیده مورد تقدیر قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha