سلامت نیوز : فوق تخصص روماتولوژی کودکان گفت: شایع‌ترین بیماری روماتولوژی، آرتریت روماتوئید است که بیشتر دختران را درگیر می‌کند و درگیری چشمی را نیز به دنبال دارد. راه تشخیص آن در ۹۰ درصد تشخیص بالینی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رضا شیاری فوق تخصص روماتولوژی کودکان و دبیر اجرایی نهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان در جمع خبرنگاران گفت: بیماری‌های روماتیسمی یکی از علل شایع معلولیت و اختلالات بینایی در کودکان محسوب می‌شود و برای داشتن یک جامعه سالم باید کودکان روماتیسمی زودتر شناخته شوند و درمان مناسب برای آنان اتخاذ شود.

فوق تخصص روماتولوژی کودکان علائم عمومی بیماری روماتیسمی را مثل سایر بیماری‌ها عنوان کرد و افزود: تب، آفت دهانی، اسهال، بثورات پوستی، درد مفاصل، درد عضله، ورم مفاصل، عدم وزن‌گیری و اختلالات رشدی از جمله این علائم است.

شیاری افزود: اگر این علائم طولانی مدت باشند و به صورت عود‌کننده تکرار شوند باید به بیماری روماتیسمی ظن قوی کرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اگر کودکی خشکی صبحگاهی داشت باید به بیماری روماتیسمی در او شک کرد.

وی خشکی صبحگاهی را اینگونه عنوان کرد: وقتی کودک از خواب بیدار می‌شود یک ساعت طول بکشد که از رختخواب جدا شود و بعد از راه افتادن احساس لنگیدن داشته باشد یا خشک راه برود، دچار این عارضه است.

فوق تخصص روماتولوژی کودکان توضیح داد: خشکی‌هایی که بعد از استراحت ایجاد می‌شود و با فعالیت بهتر می‌شود جزو علایم بیماری‌های روماتیسمی است.

شیاری در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر علت بیماری روماتیسم گفت: هنوز علت آن ناشناخته است اما می‌توان گفت یک عامل ژنتیکی مهم به اضافه عامل محیطی مشتعل‌کننده مثل عفونت و گاهی استرس در ایجاد آن نقش دارند.

وی گفت: بیماری‌های روماتیسمی التهاب در پوست، چشم، مفصل، گوارش و غیره را به دنبال دارد و حتی می‌تواند دستگاه تنفسی، دستگاه عصبی و دستگاه تناسلی و ... را درگیر کند.

وی شایع‌ترین بیماری روماتولوژی در ایران را آرتریت روماتوئید جوانان و کودکان عنوان کرد و گفت: این بیماری بیشتر در دختران دیده شده و شانس درگیری چشمی نیز در آن وجود دارد.

وی راه تشخیص این بیماری را در کودکان به میزان 90 درصد تشخیص بالینی عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha