چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 101945

سلامت نیوز : رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: با توجه به روند كاهش جمعیت در كشور باید هرچه سریعتر جلوی آن را گرفت وگرنه در آینده ای نه چندان دور دچار مشكل خواهیم شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ آیت الله سیدرضا تقوی در اولین کنگره اخلاق تولیدمثل در جهرم گفت: یكی از مسائلی كه توجه اندیشمندان و صاحبنظران را به خود جلب كرده و از مهم ترین چالش های جهان امروز به شمار می آید مسئله جمعیت است.

مشاور مقام معظم رهبری در ادامه افزود: البته این موضوع نه تنها در جهان ما كه شمار نفوس آن در حال حاضر از مرز 7 میلیارد تن گذشته است بلكه در طول تاریخ نیز مدنظر بوده است به نحوی که چهره های متفكر و مشهوری چون افلاطون و ارسطو عقیده داشتند كه شمار مردم نه آنقدر اندك باشد كه استقلال سیاسی و اقتصادی جامعه را به خطر اندازد و نه آن اندازه زیاد كه اصول حكومت دموكراتیك كشور را متزلزل كند پس مسئله جمعیت دغدغه تاریخی برای همه اندیشمندان و متفكران است.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: اگر نگاهی به این مسئله بیندازیم در طول تاریخ مشاهده می كنیم كه اندیشمندان و متفكران فراوانی در مورد جمعیت اظهار نظر كرده اند؛ ابن خلدون یكی از اندیشمندانی است كه در این رابطه مطالبی دارد و در طول تاریخ وقتی نظرات را دنبال می كنیم می بینیم كه مسئله جمعیت، مسئله بسیار مهمی بود و مربوط به زمان ما نیست.

وی افزود: از آنجا كه جامه بشری همواره در معرض تحولات اجتماعی قرار دارد و این تحولات در شرایط زمانی و مكانی خاصی به وقوع می پیوندد باید به طور مداوم تحولات جمعیتی را زیرنظر داشت.

آیت الله تقوی با اشاره به ضرورت تداوم نسل بشر تاکید کرد: جمعیت یكی از اركان اقتدار هر نظامی است و با امكانات موجود بشری رابطه ای مستقیم دارد پس ضرورت دارد كه مسئله جمعیت را مورد توجه ویژه قرار دهیم تا بتوانیم جمعیت را در حد معقول و متناسبی قرار دهیم.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه به تحولات هویتی در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: زن امروز هویت خود را در استقلال تحصیل و اولویت حضور خود را نه در خانه بلکه در اجتماع می بیند و در واقع گسترش آموزش عالی به ویژه برای زنان، سن ازدواج را بالا برده است اینها عواملی است كه باید در حوزه فرهنگ به آنها توجه كرد.

آیت الله تقوی در ادامه به نقش عومل اقتصادی در میزان جمعیت اشاره کرد و گفت: پرهزینه بودن فرزند كه حاصل تغییر سبك زندگی است و سایر مسائل اقتصادی در این زمینه نقش دارد که باید موضوع اقتصاد در این رابطه مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه به تاثیر عوامل اجتماعی در جمعیت اشاره کرد و گفت: شهرنشینی و مهاجرت به شهرها، ازدواج و طلاق نیز در این خصوص موثرند.همچنین در رابطه با مسایل جمعیتی به سیاست هایی كه قدرتمندان جهانی در ارتباط با منافع خود اتخاذ می كند و باورها و آموزه های دینی که وجود دارد اشاره کرد.

آیت الله تقوی اظهار کرد: تأمین و قوانین حمایتی و تأمین آینده خانواده، نقش كاهشی و هم نقش افزایشی دارد گاهی تامین اجتماعی در دوران پیری مسئولیت فرزندان را به عهده دارد البته نقش رسانه ها و تبلیغات نیز موضوع دیگری كه باید بدان توجه كرد.

وی درباره وضعیت جمعیتی کشور ما بیان کرد: وضعیت امروز جمعیت ما رو به كاهش است سیاستهای نادرست گذشته شیب جمعیت را به پیری سوق داده است تا جایی كه رهبر معظم انقلاب در بجنورد فرمودند مسئله تحدید نسل است كه از اواسط دهه 70 باید متوقف می شد اما نشد مسئولان كشور در این اشتباه سهیم هستند نسل جوان را باید حفظ كرد و اگر با این روند كنونی پیش برویم  جمعیت كشور پیر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha